[SKRIVA] En kväll med "Härliga tider, strålande tider"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Jan 2012 12:20:01 +0100

Det är sedan många år tillbaka en tradition att sällskapet som kallar sig TOFS
(Thor Odert Folke Sällskapet, den store skådespelarens fullständiga förnamn)
varje födelsedag 22 januari samlas på Adolf Fredriks kyrkogård för att fira den
som odödliggjorde frasen "Strålande tider, härliga tider!". För mig var det
andra året, men exempelvis Martin från Kapten Stofil har varit med sedan
tidigare.

Kulturfaran och en häst tre våningar upp

  Omkring 25 personer samlades i år, vid pass kl 18.00. Ett lätt snöfall
ackompanjerade oss, medan lättgroggar delades ut. (Lättgrogg är ett begrepp
från motboksransoneringen. Man fick sådana på krogen: en liten skvätt "brunt"
och mycket sockerdricka.) TOFS grosshandlare Lindberg höll ett litet tal, som
handlade om hur Thor Modéen och Johnny Bodé under en fest fick upp en korvgubbe
*och hans häst* tre våningar i ett hus... (Tidigare i januari hade 100-årsdagen
för rumlaren Johnny Bode avfirats med en stor fest i Göteborg. Se t ex David
Nessles rapport på davidnessle.wordpress.com.) Så hurrade vi fyrfaldigt för
Thor. Marschaller brann högtidligt vid graven.
  Thor Modéen är den främste företrädaren för den klassiska s k pilsnerfilmen,
som en gång orsakade enorm debatt tack vare den odödliga filmen "Pensionat
Paradiset". Kultureliten gick till attack och tyckte att nu hade svensk film
nått absolut botten. Vi andra har dock lätt att se kvaliteterna i denna
opretentiösa, enormt charmiga, folkliga underhållning. Och Thor M slog knockout
på oss genom att sjunga att "Jag är en äkta mexikanare!". Den stora
"kulturfaran" i snärtig, rolig folkhemsfilm har sedan dess devalverats och
desarmerats. Själv har jag alltid gillat gamla svartvita svenska filmer från
30- till 50-talet. Thor Modéen, Åke Söderblom, Sickan Carlsson, Annalisa
Ericson, Nils Poppe och många andra (kanske inte så mycket just Edvard Persson)
har förgyllt många eftermiddagstimmar på TV. Det är något speciellt med de här
gamla filmerna, och "Tosse" (Thor M) är en stöttepelare i genren.

Nachspiel och kalops

  Efter ceremonierna på kyrkogården gick vi hem till Margareta och Lars Modéen,
kvarvarande barn, för litet nachspiel någonstans bortom S:t Eriksplan (jag höll
på att cykla fel, men ett mobilsamtal till Martin räddade mig). Margareta hade
gjort en fantastisk kalops med potatis och grönsaker som välsmakande fyllde
magen. I ett av talen fick vi veta att receptet var hemligt. Fader Thor hade
tydligen personligen fått det från en hovmästare i Härnösand mot löfte att inte
sprida receptet, men det har fått gå i arv i släkten. Utsökt var det i alla
fall!
  Förutom Martin var Camilla där och en Finn, från nostalgifilmsällskapet. (Han
berättade bl a om torsdagsmötena på krogen KB varje torsdag 22.30. Får prova
någon dag.) Det hölls fler tal. Bl a berättade Margareta anekdoten om hur Thor
och ett par andra skådespelare en kväll sågs gå omkring som en sorts tidiga
UFOs eller spöken i mörka skogen med ficklampor. De hade slagit vad om vem av
dem som först kunde få syn på en igelkott... De var inte kloka, de där!
Värdinnan fick också litet presenter. Martin hade bl a med sig en norsk film,
som var en nyinspelning scen för scen av en tidigare Thor Modén-film. Det är
bara Han som kan gräva fram sådant!
  Vi fick höra den okända andra versen i "Äkta mexikanare" som klipptes bort
från "Pensionat Paradiset". Och vi fick en demonstration av flygande
hår-stuntet från samma film. Någons peruk flyger iväg pga att peppar får mannen
bakom att nysa. Utförs med väl synlig ledtråd.

Fiskdamm, allsång och miniutställning

  Vi hade "fiskdamm" där alla deltagare fick en liten påse godis och någon
enkel leksak, t ex en minificklampa, ett modellplan i skumplast eller dylikt.
Tänk att se ett helt gäng vuxna människor förvandlas till barn...! Men det
gäller att ha barnasinnet i behåll och sin förtjusning i gammal hederlig,
svensk pilsnerfilm. Dessutom bjöds på allsång med några av slagdängorna från
denna odödliga epok, t ex "Klart till drabbning", "Swing it magistern" och
"Bättre och bättre dag för dag". I en korridor har Margareta en liten
miniutställning om Thor Modéen, med bilder från karriären, ungdomsfoton, klipp,
ett fint, stort oljeporträtt och litet annat. Hon är stolt över sin far, med
all rätt - står "Tosse" i rollistan vet vi att vi får en varm, underhållande
film med snärtiga repliker.

Mexikanare och Robin Hood

  Lasse bjöd på litet silverrom, och kring vårt bord diskuterade vi ivrigt
gamla favoritfilmer och skådisar. Det hölls lottdragning med film- och
bokvinster. Damen till höger om mig köpte massor av lotter, men vann inget,
innan hon i slutet av de serien på 20 lotter fick en massa vinstlotter på en
gång och en hel bunt DVD-filmer med Thor Modéen. Camilla vann en film på
utlottningen, men eftersom hon inte har DVD-spelare fick jag den av henne.
("Harald Handfaste", en "Sveriges Robin Hood" med Thor M i rollistan förstås.
Jag sade åt henne att när hon får DVD-spelare kan hon få tillbaka den. Jag
skall förstås se avnjuta den först!)
  Det hela var mycket trevligt. Framemot kl 23 började sällskapet brytas upp
och jag såg det för gott att göra detsamma och gränsla ekerhingsten för
snögloppsgalopp. I mitt inre hörde jag ekona:

Jag är en äkta mexikanare
och jag är van att göra som jag vill
Jag har ett blod som en afrikanare
och vilden spåras i min pupill
Att dansa foxtrot som en am'rikanare
kan jag ej med - jag tar en rumbasväng
Jag är en äkta mexikanare
Jag älskar kvinnor och handgemäng

--Ahrvid

Ps. Filmen "Pensionat Paradiset" finns att hämta gratis från en amerikansk site
på http://www.archive.org/details/Pensionat_Paradiset_1937 (pga amerikanska
copyrightbestämmelser jag inte kan redogöra för räknas filmen som i "public
domain", iaf enligt amerikansk lag). Där kan mexikanarsången avnjutas, liksom
Thor Odert Folke i all sin glans.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)