[SKRIVA] Elsa Beskows son avliden

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 30 Mar 2011 03:18:42 +0200

Jag såg en dödsruna i SvD 29/3. "Lektor Göran Beskow har avlidit i en ålder av
100 år."
Det var min gamle fysiklärare i gymnasiet. Och han var son till den milt sagt
berömda sagotanten Elsa Beskow. Det är sant. Runan nämner att Göran Beskow
jobbade på Nya Elementar, där jag gick i gymnasiet (ligger i Bromma, nu omgjort
till högstadium). Litet snabbgoogling bekräftar det jag iofs visste, att Elsa B
var hans mor.
Historiens vingslag i ens vardag.
Göran Beskow var gammal redan på min tid; jag minns inte om man då
pensionerades vid 67 år, men omkring den åldern bör han ha varit i. Och såvitt
jag minns var han också medförfattare till vår fysikbok. (Att ha lärobokens
författare som lärare är ju wittert! Men samma sak gällde kemin, där vår
kemilärare var medförfattare till vår kemibok. Nya Elementar hade klass. När
det gymnasiet tidigare låg inne vid Hötorget hade det Carl Jonas Love Almquist
som rektor.)
Tänk att ens gamle fysiklärare blev 100 år. Jag minns honom som litet
eftertänksam, men duktig, och jag brukade förresten ha femma i fysik. Runan i
SvD nämner att han på 1950-talet gjorde en avhandling "som utförts inom ett
internationellt uppmärksammat forskningsprojekt lett av professor Oskar Klein,
(som) framlade sensationella teorier om grundämnenas uppkomst". (Googling ger
vid handen om att det bör ha handlat om att grundämnena bildas via
transmutation i stjärnor, vilket idag är gängse teori.)
Tänk att ens gamle fysiklärare deltog i forskning om grundämnens bildande! Men
han nämnde aldrig det på lektionerna. Ej heller nämnde han morsan, Elsa Beskow,
berömd för bl a Putte i blåbärsskogen, Tomtebobarnen, Tant grön, tant Brun och
Tant Gredelin, Hattstugan, och mycket, mycket mer. Troligen Sveriges näst
största sagotant efter Astrid Lindgren.
Runan nämner också att Göran Beskow såg till att Nya Elementar fick ett
observatorium. Det är en kupol och landmärke man ser från T-banan, station
Åkeshov, men tyvärr var det sorgligt underutnyttjat under min tid. Det hände
dock faktiskt att en del elever privat, efter skoltid och vid årstider då
mörkret föll tidigt, gick upp där och kollade litet i refraktorn, som kan ha
varit på 10-12 cm. Jag var med. Det var öppet - bara att gå upp till
teleskopkupolen under tacknocken. Men något större praktiskt astronomiintresse
ledde det inte till, i meningen att jag eller andra blev amatörastronomer.
(Rymden i allmänhet, i litteratur och som rymdprojekt, bet bättre på mig!)
Tänk vilka minnen som slår emot en. Och då finns mycket mer från Nya Elementar.
Fantasyförfattarinnan. TV-barnstjärnan. Kapten Frank-fanen i biblioteket.
Lärare som var riktiga original - dock inte Göran Beskow, han var bara gedigen
och duktig.
Den gamle fysikläraren, som grundade ett skolobservatorium, forskade om
grundämnen, blev 100 år och som liten pojke med all säkerhet hörde en svensk
sagodrottning uruppläsa sina sagor vid sängkanten.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----