[SKRIVA] Ekenssnack

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Oct 2011 19:54:30 +0200

Nu har gatukontoret bestämt sig för en ny utredning om den tusenåriga, numera
riksbekanta TV-huseken på Oxenstiernsgatan i Stockholm. (Och man vore dumma om
man ändå fällde den. Svaga grenar bör man kunna stötta och trädexeperter säger
att trädet kan leva i hundratals år till, trots div krämpor.)
Vad som inte alla tänkt på är att just *ekar* är en sorts symbol för Stockholm!
Bara det bör ju vara skäl nog att ta hand om den gamla eken.
Gammalt slang/smeknamn på staden är just "Eken". Namnet kommer från de gamla
"knallarnas" (vandrande försäljare) sociolekt (språk för en särskild grupp)
"månsing" där Stockholm kallades "Storhäcken" eller "Stockhäcken". Ä:et
uttalades som "e", förledet försvann och "hecken" blev "eken". Se:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eken

Det finns en fin visa av Ruben Nilsson kallad "Balladen om Eken", insjungen av
bl a Fred Åkerström, som börjar så här (se även
http://www.youtube.com/watch?v=dDPGdQ6WsQ0):

Man skulle väl tona en schucker ballad
om våran stad, ja om våran stad!
Men en ann' kan ju inte snacka så snyggt
så're låter så där som om det vore tryckt.
Men ge bäng i de! Vill ni följa me
på en långpromenad här i våran stad?
Här i våran stad, i Eken.

Då kommer vi till det som jag tycker är väldigt charmigt, men så gott som helt
försvunnet: ekensklyket, ekensslanget, eller vad man vill kalla det. Ni vet,
när någon i en gammal film om springpojkar (oftast Åke Söderblom...som var
göteborgare!) utbrister "Tira kisar! Vicka spiror! En annan får ju dåndimpen!".
Jag vet inte hur utbrett det var under, typ, första halvan av 1900-talet.
Senare års representanter för detta språk har varit få (ungefär Hoa-Hoa
Dahlgren, Jerry Williams, salige Janne Halldoff). Idag är väl det som mest
förknippas med stockholmsslang den s k Rinkebysvenskan. Om ytterligare några
decennier blir det väl något annat. Det säger något om hur rörliga,
föränderliga dialekter eller slang är.
Några decennier innan ekenssnacket talade stockholmarna på annat vis (enl t ex
Fredrik Lindströms språkprogram). Det var ett "bonnigt" språk påminnande om det
som förekommer i Stockholms skärgård. Ni vet, när man t ex sätter "h" framför
så "Österman" blir "Hösterman" (Stig Järrel pratade så i sina monologer om
"Enslingen på skäret").
Själv har jag använt ekenssnacket i min novell om Kapten Dynamit, där
pulphjältens medhjälpare Jonny Krut pratar så. Novellen utspelas också under
sent 1930-tal. Den stod tidigare i Per Olaisens tidskrift CDM, och finns att
finns att läsa på Kapitel1:s site:

http://www.kapitel1.se/ahrvid-engholm/nu-smaller-det--sade-kapten-dynamit---en-pulphjalte-pastisch

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)