[SKRIVA] Eddie

  • From: <anna.maria.nygren@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 May 2011 20:11:18 +0200 (CEST)

Tänkte tipsa om en pjäs jag såg i Malmö i onsdags, Eddie #14, på teater
Insite. Som publik sitter man inne i ett rymdskepp och ser hur fyra kloner
lever sina liv. Av de fyra klonerna är tre stycken, William, Antoinette och
Karl, generation nummer 13, den fjärde, Eddie, är generation nummer 14,
eftersom den trettonde Eddie dött i förtid. Den nya Eddie har hamnat i ofas med
de övriga och börjar ifrågasätta tillvaron på skeppet.

Spännande pjäs, där jag främst fascinerades av hur språket i dialogerna blev
liksom omänskligt och stängde in karaktärerna i känslolöshet.

Recension i SvD:
http://www.svd.se/kultur/scen/existentiellt-i-kosmos_6112337.svd

(vad jag vet har den inte blivit omskriven här förut)

När jag ändå är igång och tipsar kan jag ju ta min egen grej också. Fast det
har ingen science fiction- eller fantastikanknytning. På Östgötateatern i
Norrköping spelas min kortpjäs Tumören tre tisdagar i maj, premiären var i
veckan, det gick bra och blev fina recensioner.

/Anna Nygren