[SKRIVA] E-böcker på gång

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 12 Aug 2008 10:25:45 +0200 (CEST)

DN hade igår en artikel om E-böcker. Den finns på:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=814154&maNo=-1

Kort kan sägas att svenska förlag nu ser en uppgång - om än måttlig - för E-
böcker. I USA verkar E-böcker gå framåt. Bland svenska förlag som satsar på E-
böcker finns Elib (ägs av Adlibris och Piratförlaget; distribuerar E-böcker).
Norstedts, Bonniers (funderar på att digitalisera gamla klassiker), Bra böcker
("tittar över e-böckernas framtid") och Atlas.
  Elib säljer "några hundratal" E-böcker per månad, och på svenska bibliotek
lånas6-7000 E-böcker i månaden.
  Det dykeer också upp "pirater" som lägger ut E-böcker och ljudböcker. och
förlagen efterlyser kopieringsskydd och "vattenstämpel" (till för att se
varifrån en ev "pratat" E-bok kommer).  Mitt tiips är att s k kopieringsskydd
för det mesta knäcks, och alltså inte är något att satsa på.
  I slutet av artikeln finns en faktaruta som presenterar några E-boksläsare
(Cybook, Illiad, Kindle och en dedicerad PDF-läsare från Sony). Mitt tips är
att E-böcker bör läsas på redan existerande enheter (mobiler med större
skärmar, palmtops, den nya generationens mindre laptops, osv). Särskilda läsare
är bara onödigt, en extra utgift och en extra pryl att bära med sig.