[SKRIVA] Decemberöverenskommelsen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 27 Dec 2014 12:44:43 +0100

Det som kallas decemberöverenskommelsen mellan de rödgröna och alliansen
betyder:
  Statsministerkandidaten från den "starkaste minoriteten" (rödgröna eller
allians) släpps fram (även efter valet 2018 - uppgörelsen gäller till valdagen
2022).
  Dito vad gäller regeringens budget. Det sker genom att den "svagaste
minoriteten" lägger ned sina röster.
  Regering och opposition skall diskutera och samarbeta inom frågorna försvar,
energi och pensioner.
Och det  innebär att  det inte behöver bli något nyval (eller extraval som det
kallas). Förlorarna  är SD, som puffas bort från inflytande. Låter bra! SD
tänker nu lämna in en misstroendeförkalring mot Löfven, som man knappast får
igenom (alliansen lär lägga ned sina röster).
  Det är inte många som velat ha nyval. FP och KD ligger lågt i opinionen och M
håller på att byta partiledare. Och opinionsundersökningar pekar  på att det
parlamentariska  läget skulle bli ungefär detsamma efter ett nyval 22 mars
(utövder att SD kanske skulle gå framåt).
  Frågan är om denna överenskommelse utesluter nyval *mitt i* mandatperioden,
som jag spekulerat om? Det skulle betyda en misstroendeförklalring eller att
Löfven ställer kabinettsfråga (och avgår efter det) mitt i mandatperioden. Vad
säger decemberöverenskommelsen om det? (Jag vet inte.)

Överenskommelsen  är dock en liten seger för alliansen. Det var ungefär detta
man lade upp på bordet från början, vilket Löfven kallade att "alla
allianspartier sade nej" (vilket inte är riktigt sant). Alliansen ville inte ha
nyval, innan man ordnat upp och sett över sina egna ställningar, men ville ha
en överenskommelse kring formalia för att en minoritetsbudget kunde gå igenom.
  Löfven sitter kvar, men försvagad efter de senaste veckornas turbulens. Det
hade varit bättre om man redan från början gått in för att förhandla kring det
som nu är decemberöverenskommelsen, istället för att vifta med nyval.
Kommentatorer har sagt att Löfvens bakgrund som fackföreningsledare sitter i.
Han behandlar nyval ungefär som strejkvarsel. Själv hoppas jag att miljöpariets
naiva utopiinflytande minskar.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /