[SKRIVA] "De omöjliga klassikerna"

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 24 Sep 2008 12:45:54 +0200 (CEST)

DN har 23/9 1,5 sida om "De omöjliga klassikerna" som ligger nedpackade på
vinden "men är fyllda med våld, sexism och rasism" *.
  Det handlar om Tarzan, Skattkammarön, Jules Verne, Ivanhoe och många fler.
Artikeln på:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=831618

  Jag skulle gärna vilja påpeka att det är vanskligt att döma äldre verk efter
dagens standarder. Ett typexempel kan vara behandlingen av svarta. Fram till 60-
talet var uttrycket "neger" ansett som ett helt neutralt ord. Eller om man går
ett par decennier tidigare, fanns gott om jazzfilmer där svarta dansade,
spelade instrument och hade det kul - vilket senare förmodligen skulle ses som
stereotyper, men som på sin tid gjordes utan baktankar (eller t o m för att
framställa svarta i god dager).
  En del som vissa idag uppfattar som diskriminerande i äldre verk - ansågs på
sin tid som neutralt!
  I många fall tar förlagen för sig (främst i ungdomsböcker) att utan
författarnas tillstånd redigera om verk så att de passar dagens nycker. Då har
man skaffat sig jobb - för då får man väl för varje generation ungefär hålla på
att redigera om och redigera om. Ett exempel är t ex att Enid Blyton skrev om
tjuvaktiga zigenare; jag läste någonstans att man ändrade det till tjuvaktiga
turister. Jo jo. Frågan är hur vi skall kunna förstå historien om vi redigerar
om den? (Jag skulle förespråka att man INTE redigerar om böcker, utan låter
sådant vi måhända uppfattar som "olämpligt" stå kvar! Läsare kan tänka själva.)
  Och Pippi Långstrump massakrerades av sitt franska förlag, så att hon blev
snäll och inte så upprorisk.

--Ahrvid

* "Sexism" är ett luddigt uttryck, så jag brukar undvika det. I vissa fall
tycks uttrycket stå för avsändares åsikt att om man inte håller med om
feminismens dogmer är man just "sexistisk", vilket är trams.