[SKRIVA] Ang: SV: Klassiskt problem

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 8 Aug 2008 12:43:26 +0200 (CEST)

Från: llinl@xxxxxxxxx
>Det är en klassisk felräkning med i problemet.
>Männen betalade 3*9=27 kronor. 25 av dom till hotellet och de återstående
>två till pickolon.
>Inga kronor saknas.
>Tre herrar ska taga in på hotell en sen kväll. Det finns bara ett hotellrum
>kvar, det är för tre personer och det kostar 25 kr/natt - så de tre herrarna
>tycker att det under omständigheterna får duga. Herrarna betalar med varsin
>tia, och så får de 5 kr tillbaka. De funderar på hur de ska dela dessa 5 kr
>jämnt sinsemellan. Ganska snart kommer de överens om att det bästa är att
> [...]

Nå, då får du tio IQ-poäng, och blir härmed en av tio människor på planeten
som får rätt att bära ett plus efter ditt namn (som Ralph 124C41+).
  Man kan säga att tvåkronan och trekronan (om vi får kalla det så) hamnade på
fel sida i uträkningen. Tvåkronan skall ingå i de 3x9=27 och trekronan är det
som blir över (men i beskrivningen får man det via förledande formuleringar att
låta som om tvåkronan är det som blir över).
  Någon som har andra synpunkter, eller behöver ytterligare förklaringar?

--Ahrvid

Ps. Men jag tror att man skulle kunna göra en ganska skojig och förvirrande
novell av det...