[SKRIVA] Ang: Re: Rydbergs kommande sf

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Sep 2008 12:53:03 +0200 (CEST)

Från: mikael.s.eriksson@xxxxxxxxx
> Min känsla är väl att sf redan har erövrat världen, åtminstone den
>engelskspråkiga. Däremot kunde det ju vara trevligt om den även
>erövrade sverige, i hård kamp mot "kultureliten".
  Om så väl vore...
  Den sf som erövrat världen är främst sf på film och TV, s k sci-fi.
  Men det är sant att sf som litterär genre har väsentligt högre status i de
engelskspråkiga länderna. I Sverige tycks fantasy och skröck ha bättre status
(låt vara att t ex Gibson och Dick kan nämnas på kultursidorna ibland).
  Carina Rydbergs kommande roman skulle förresten vara "delvis som en dagbok"
och kunna utspelas när som helst, exempelvis "nu" (låter som s k near future,
förmodligen med litet datorer inblandade).