[SKRIVA] Ang: Novelltidskrifter var?

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 16 Sep 2008 13:48:46 +0200 (CEST)

Från: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
>Förr i tiden (1970-talet typ) fanns en hel del tidningar och tidskrifter t ex
facktidningar som dåvarande >Metallarbetaren, som publicerade noveller.
>Min dåvarande pojkvän sålde noveller dit.
  (Du behöver inte svara. Men vem var det? Kanske någon man läst? Men glöm
frågan ifall du inte har lust.)

>Men vilka tidningar publicerar noveller idag??
  Inom sf och angränsande är det väl:

  * JVM (men Sam J kör mest gamla 1800-talsnoveller och av svenskar skall man
helst heta Maria i förnamn för att bli pubbad, får jag en känsla av; han har
kört mycket av ett pr marior)
  * Nova SF (jag tror JHH mest kör svenska noveller av folk han känner väl,
typ Bertil Mårtensson, Börje Crona och så där)
  Mitrania (där tror jag det är "enklast" att komma med)
  Enhörningen (finlandssvensk, redigerad av Ben Roimola)
  * Minotauren (nedlagt eller vilar sig dock, red Rickard Berghorn - mest
skräck, men han brukade köra få men faktiskt bra sf-noveller också)
  Sedan finns väl en och annan speltidning med visst fantasy- eller sf-stuk,
som kanske kan tänka sig noveller (men då inte som reguljärt inslag).

  Övrigt, kulturtidskrifter o dyl:
  CDM (Crime Detection Mystery, redigeras av Per Olaisen; noveller där skall
dock hantera något brott och lösandet av det)
  * Div veckotidningar (som Hemmets Veckotidning, Hemmets Journal o dyl - mest
kärleksnoveller, men de brukar ha noveller typ "veckans rysare" också; det
rysansvärda får dock inte vara för hårt så de gamla tanterna i läsekretsen får
hjärtslag)
  * Div fackförbundstidningar (fortfarande - men jag har dålig koll där)
  * Tonårstidningar eller herrtidningar (i första faller
tonårskärleksnoveller, i det andra påhittade "svenska folkets sexvanor", som
förstås är en sorts noveller.
  * Dagstidningar *kring semestrar* (dit har bl a jag och Novellmästarna,
föreningen, kunnat sälja noveller som jul- eller sommar läsning; det gäller
främst landsortstidningar; storstadstidningarna brukar köra nya, kända
spänningsromaner typ Marklund, Nesser osv som sommarföljetonger).
  Det finns säkert också en och annan av de mindre kulturtidskrifterna också.
Kolla igenom Kulturtidskriftskatalogen på:
  http://www.tidskrift.nu/katalog.php

De markerade * ovaan är sådana som hoppeligen betalar också. Och det är väl
vad jag kommer på.
  Det är ganska snålt med forum för noveller i tryck. Det var otroligt mycket
bättre med den saken t o m ca skiftet 1950/60-tal (då det fanns dussintals
novelltidskrifter).