[SKRIVA] Re: AB om mediafans

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 Oct 2014 09:53:21 +0200

Rickard:
>Nej, min tes har alltid uttryckligen varit att nördigheten överhuvudtaget har
>en mycket
> mörk baksida
  Av någon anledning kommer jag att tänka på begreppet "att  förutsätta vad som
skall bevisas".

> Denna mörka sida har fått speciellt starkt genomslag i svensk sf-fandom och
> förklarar
> de haverier som rörelsen genomgått.
  En synnerligen tvivelaktig "analys". För det första är bokläsare (vilket
sf-fans är, i olikhet mot mediafans) inte "nördar". Att läsa är en ganska
normal, excesslös aktivitet. För det andra är vad du proklamerar som "mörka
baksidor" frekvent i *alla* intresserörelser (det räcker med att studera t ex
fotbollssupporters), men de är mindre frekventa hos litterärt folk.

> Nej, artikeln talar om nördkulturer överhuvudtaget, men med speciellt fokus
> på det du kallar mediafndom.
  Det är inte bara jag som talar om mediafandom. Det  är ett etablerat begrepp.
Författaren må tro att han skulle tala om reguljära sf-fans (alltså folk kring
litteraturen), men han känner inte till något om dessa. Det enda han känner
till är sådant här folk som klär ut sig och samlar på plastleksaker.

> Utanförskap leder till dels individualism
  Inget fel med individualism. Sådant behövs det mer av! (Det är bl a det som
gör att jag finner HP Lovecrafts liv fascinerande. En mycket särpräglad
individ, minsann - och jag säger inte det som kritik.)

> längtan efter grupptillhörighet
  Nej, snarare intressetillhörighet. Typ, det är kul att snacka sf med andra
som har samma intresse. Formell grupptillhörighet har sällan tilltalat sf-fans.
Se t ex på hur alla försök att starta nationella "sf-unioner"  på 50/60-talet
dog ut. Sf-klubbarna har alltid tenderat att vara ganska små, allt från en
handfull till kanske  80 medlemmar (undantaget SFSF har idag kanske 125
medlemmar). Formell grupptillhörighet intresserar mindre än Informella
kontakter.
  F ö menar jag att Rickard behöver en bättre definition av "nerd"
(originalstavning). Jag menar att uttrycket pekar på någon som snöat in på
något  *tekniskt*. Typfallet är en hackare som hänger 20 timmar om dygnet vid
tangentbordet. Man skulle inte kalla en fotbollssupporter, oavsett hur extremt
intresserad  han är av fotboll, för en nörd. Däremot  är en fotbollssupporter
som sitter och gör och följer extremt detaljerad fotbollsstatistik en nörd!
(Statistik är i någon mening teknisk.)  Om man utvidgar ett begrepp till att
betyda litet vad som helst blir de teser och beskrivningar man vill hänga fast
vid begreppet i motsvarande grad svagare.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ