[PWC-MEDIA] Persbericht KNAW: Robbert Dijkgraaf naar Institute for Advanced Study in Princeton

  • From: KNAW Communicatie <Communicatie@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: KNAW Communicatie <Communicatie@xxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 14 Nov 2011 15:00:37 +0100

Klik hier als u deze e-mail niet juist heeft
ontvangen<http://www.knaw.nl/Pages/DEF/31603>

[cid:image001.jpg@01CCA2D3.7D0B1820]

14-11-2011

Robbert Dijkgraaf naar Institute for Advanced Study in Princeton

President Robbert Dijkgraaf van de Koninklijke Nederlandse Akademie van
Wetenschappen wordt per 1 juli 2012 directeur van het Institute for Advanced
Study in Princeton (IAS), Verenigde Staten. Het is de tweede keer in de ruim
tachtigjarige historie van het instituut dat een niet-Amerikaan deze eer te
beurt valt. Het IAS geniet wereldfaam, niet in de laatste plaats doordat 27
Nobelprijswinnaars, waaronder Albert Einstein, aan het instituut verbonden
waren.

[cid:image002.jpg@01CCA2D3.7D0B1820]

Als directeur van het IAS zal Robbert Dijkgraaf – conform de traditie van dat
ambt – bestuurlijke taken en onderzoekswerk combineren. Dijkgraaf heeft een
lange relatie met het instituut. Begin jaren negentig was hij er werkzaam en in
2002 keerde hij er voor korte tijd terug. Het Institute for Advanced Study is
het kloppend hart van Robbert Dijkgraafs onderzoeksgebied: de snaartheorie.

Wanneer Robbert Dijkgraaf medio volgend jaar de KNAW verlaat, heeft hij vier
jaar als president gediend. In die periode gaf hij gaf leiding aan de
modernisering van de Akademie en streed hij voor een sterke positie van de
wetenschap in politiek en economisch turbulente tijden. Vicepresident Pearl
Dykstra: “De Nederlandse wetenschappelijke wereld, en de KNAW in het bijzonder,
zal Robbert Dijkgraaf node missen. De energie, de eruditie en de charme waarmee
hij optrad als onvermoeibare ambassadeur van de wetenschap waren indrukwekkend
– of het nu ging om scholieren of ministers, om televisieoptredens of om
toespraken. Met het binnenhalen van deze bijzondere man doet het IAS een
meesterzet.”
Hoewel Dijkgraaf terugtreedt als president van de KNAW, gaat hij niet verloren
voor de Nederlandse wetenschap. Hij behoudt zijn functie als
universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.

Robbert Dijkgraaf over zijn beweegredenen: “Voor iemand die in mijn gelukkige
positie verkeert, president van de Akademie en universiteitshoogleraar, zijn
maar heel weinig functies onweerstaanbaar. Van die weinige functies is de
positie bij het IAS voor mij de mooist denkbare: het wetenschappelijke aanzien
van het instituut, het feit dat mijn onderzoeksgebied er tot ontwikkeling is
gekomen en dat veel van mijn leermeesters er werkzaam zijn of waren, de
combinatie van onderzoekswerk en bestuurlijke taken – dat alles bij elkaar in
één functie maakt deze kans uniek. Dat mag natuurlijk niet verhullen dat ik
volgend jaar met pijn in het hart de deur van het Trippenhuis achter mij zal
sluiten. Ik zal dan terugzien op een bewogen en enerverende, maar vooral ook
inspirerende periode in mijn werkende leven.”

Over het Institute for Advanced Study
Het IAS is een onafhankelijk onderzoeksinstituut in Princeton, New Jersey, dat
goeddeels gefinancierd wordt uit private middelen. Het heeft een permanente
staf van ten hoogste 28 hoogleraren en ontvangt jaarlijks een kleine
tweehonderd streng geselecteerde gastonderzoekers uit de hele wereld. Het
instituut bestrijkt vier vakgebieden: wiskunde, natuurwetenschappen,
historische wetenschappen en sociale wetenschappen. Sinds zijn oprichting in
1930 bood het IAS onderdak aan zo’n zevenduizend onderzoekers. Onder de
hoogleraren waren grote namen als Albert Einstein, Kurt Gödel, John von Neumann
en Robert Oppenheimer. In totaal huisvestte het instituut 27 Nobelprijswinnaars
en 38 winnaars van de Fields-medaille, de hoogste onderscheiding in de
wiskunde. In het IAS is de basis gelegd voor tal van wetenschappelijke
doorbraken en innovaties, zoals computers, de speltheorie (economie), de
astrofysica en de meteorologie. Voor meer informatie zij verwezen naar de
website van het instituut<http://www.ias.edu/>.

Over Robbert Dijkgraaf
Robbert Dijkgraaf (1960) is sinds 1 mei 2008 president van de KNAW. Daarnaast
is hij universiteitshoogleraar mathematische fysica aan de Universiteit van
Amsterdam. Dijkgraaf studeerde natuurkunde en wiskunde aan de Universiteit
Utrecht en promoveerde in 1989 cum laude bij Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft.
Voor zijn onderzoek ontving hij in 2003 de Spinozapremie. Veel van Dijkgraafs
activiteiten liggen op het snijvlak van wetenschap en maatschappij. Als
columnist van NRC Handelsblad schrijft hij over wetenschap, kunst en beleid.
Van zijn Spinozapremie financierde hij proefjes.nl<http://proefjes.nl>, een
website met proefjes voor kinderen vanaf 8 jaar. Dijkgraaf introduceerde als
vaste gast van het tv-programma De Wereld Draait Door tal van jonge
wetenschappers. Hij was lid van het tweede Innovatieplatform en is covoorzitter
van de InterAcademy Council, het wereldwijde adviesorgaan van
wetenschapsacademies.

Meer informatie: KNAW Communicatie, Hugo van Bergen, 020 551 0769, 06 2159
9939, hugo.van.bergen@xxxxxxxxxxxxxx<mailto:hugo.van.bergen@xxxxxxxxxxxxxx>

Het Trippenhuis
Kloveniersburgwal 29
Postbus 19121