[SJABBAT SJALOM] parasjat Lech Lecha

  • From: "Avraham J. Roos" <avrahamroos@xxxxxxxxxx>
  • To: <parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 11 Nov 2005 12:32:45 +0200

Sjabbat Parasjat Lech Lecha

12/11/05  10/Chesjwan 5766

Nou hij heeft dan eindelijk gebeld hoor, Sjimon naar Amir. Wat een last valde
van mijn schouders, ik kon weer ademen. Gelukkig dat het meteen op het nieuws
verteld werd en daarna de hele dag door bij ieder nieuwsbulletin herhaald werd:
Sjimon Peres, voormalig hoofd van de Israelische Awoda partij (Labour) heeft
Amir Perets, de deze week verkozen nieuwe leider opgebeld om hem mazzal tov te
zeggen. Groot nieuws! Vooral omdat hij hiermee twee dagen gewacht heeft wat
overigens ook iedere nieuwsuitzending medegedeeld was.

Ik vind het allemaal maar zielig. Nadat Peres al tien keer voorheen in bijna
iedere verkiezing in zijn leven verloren had aan een politieke opponent besloot
hij het tweekamp weer aan te gaan en hij verloor voor de 11e keer. Maar ditmaal
besloot hij de uitslag aan te vechten en Perets zelfs niet te feliciteren. En
dat is dan nieuws? Overigens, in het zelfde nieuwsbulletin welke ik net op de
radio gehoord heb was nog zo een schokkend nieuwtje: De tennis speelster
Lindsey Davenport nummer 1 op de wereldlijst verloor vandaag van de titel
verdedigster Maria Sharapova in een Los Angeles tennis tourneer en was hier zo
kwaad over dat ze tegen haar gebruik in van het veld afliep zonder de winnares
de hand te willen schudden! Nieuws!!

Ik zou eigenlijk blij moeten zijn dat we dergelijke nieuwtjes op het nieuws
horen en niets over aanslagen of oorlogen maar ik maak me kwaad over het niet
kunnen erkennen dat de ander blijkbaar beter is dan jij. Het niet met volle
hart kunnen bekennen dat je misschien dacht dat je almachtig was maar dat je nu
ontdekt hebt dat er iemand boven je is. In de nieuwsuitzending die we deze week
in sjoel zullen horen, de parasjat hasjawoea, horen juist over het
tegenovergestelde: Avraham Awienoe beseft dat de mens niet oppermachtig is maar
dat er iemand of iets is dat boven hem is, beter dan hij, machtiger dan hij. En
hij belt direct op zonder eerst twee dagen te mokken en hij schudt Hem direct
de hand zonder kwaad te worden over deze ontdekking.

G-d geeft in deze parasja de opdracht aan Awraham (toen nog Awram) om zijn
land, geboorteland, en vaderlijk huis te verlaten om naar een vreemd land te
trekken dat G-d hem zal wijzen. Avraham, de eerste monotheist, niemand voor hem
erkende G-d als de heersende macht. Adam en Chawa (Eva) luisterden niet naar
Hem, de generatie van Noach dacht zich tekunnen gedragen zoals ze maar wilden,
de generatie van de toren van Babel dacht zelfs een toren te kunnen bouwen om
tegen Hem in opstand te komen. Awaraham Awienie daarentegen aanvaarde hem
echter gewoon zoals hij was: Beter dan hij.

De beloning hiervoor vinden we direct erna: Ik zal je tot een groot volk maken,
je zegenen en je beroemd maken,  en je tot zegen zijn. We leren hieruit dat als
je jezelf klein maakt en niet je eigen faam zoekt, dit als vanzelf naar je toe
komt. Zoals we zeggen in het ivriet: Wie de kawod (eerbied) zoekt, van hem zal
de kawod wegvluchten. Maar wie wegvlucht van de kawod, hem zal de kawod
najagen. Misschien een goede raad voor de bovengenoemde voorbeelden?

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

Peres belde niet

 http://www.upi.com/NewsTrack/view.php?StoryID=20051110-114811-7915r

http://www.israelnationalnews.com/news.php3?id=92737

Peres belt wel

http://news.xinhuanet.com/english/2005-11/11/content_3766491.htm

Sharapova wins

http://en.chinabroadcast.cn/301/2005/11/11/165@xxxxxxxxx

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        www.avrahamroos.cjb.net  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image