[ks] Jäätmed - abimaterjal sorteerijale

  • From: andre zahharov <andrezahharov@xxxxxxx>
  • To: <liikmed@xxxxxxxxxxx>, <ks@xxxxxxxxxxxx>, <ks@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 4 Jan 2008 14:38:12 +0200

Tervitus! Ehk aitab inimesi RagnSellsi koostatud tabel mille lisasin ka
käesoleva kirja manusesse.Head tutvumist.  terv,Andre Zahharov

From: pilleriin@xxxxxxxxxxxxxxx: sirkkaparika@xxxxxxxxxxxxxxx: Fri, 4 Jan 2008
14:26:44 +0200CC: liikmed@xxxxxxxxxxxxxxxxxx: Re: [ERL] jXXtmesXsteemist - teie
kogemused?

Seoses mähkmete ja hügieenisidemetega on olemas ju ka biolagunevad variandid.
Naistele on olemas terve sari tooteid firmalt Natracare (müügil Looduspere
poes, Stockmannis ja ökopoodides), mis on kõik 95-100% komposteeruvad, kuigi
muidu täiesti tavalise välimusega, hindki ca sama, mis muudel toodetel. Ja
Moltex Öko mähkmed on biolagunevad, mis on ka ikkagi parem variant kui 500a
Pampersitel. Ja pestavad mähkmed on ju tänapäeval ka olemas suures valikus,
eriti kui pesumasin kodus olemas. Valiku teeb iga inimene ise.

Päikest!

Pille-Riin

From: Riina Laigo <lriina@xxxxxxxxxxx>To: <liikmed@xxxxxxxxxxx>Subject: [ERL]
RE: jäätmesüsteemist - teie kogemused?Date: Fri, 4 Jan 2008 09:50:51 +0000

Tere Ütleme nii, et Maie on oma elu ilusasti ja eeskujulikult ära
organiseerinud. Aga see ei tähenda, et teised saaksid sama malli järgi toimida.
Näiteks maapiirkondade elanikud - neil on ikka vaja päris kaugele minna, et
kasvõi taarat, purke vms ära viia.  Ja mind paneb tegelikult sügavalt
hämmastama see, et tehakse küll kõigepealt kampaania, et kõik sorteerigem prügi
(ja väga paljud on valmis seda tegema), aga kortermaja kodus sorteeritud prügi
tuleb ikka väga tihti viia väljas ühisesse konteinerisse ja sellega kaob
sorteerimise mõte. Enne ikka peaks läbi mõtlema ja toimima panema süsteemi ja
siis hakkama seda rahva seas juurutama. Praegu on vastupidine tegevus tekitanud
väga palju segadust ja kohati ka paanikat. Ja pealegi, kui juba sorteerida,
siis miks ei sorteerita eraldi ka klaasi ja metalli? Näiteks mida teha
klaaspurkidega - klaas ja metall? Minul pole võimalust käia mitmete
kilomeetrite taha kuhugi ühiskonteinerisse oma klaaspurke viimas. Ja poes käin
ka nii, et töölt tulles lähen läbi. Ja nii ongi praegu mu rõdust saanud paras
taarapunkt...  Mõnes arenenud riigis toimivad asjad veidi teisiti - prügi
äravedu käib nädalapäevade järgi. Näiteks käib auto iga 2 nädala tagant ära
viimas näiteks klaastaarat. Selle jaoks on olemas eraldi prügikott, näiteks
valget värvi. Ja inimesed panevad sama päeva hommikul oma valge taarat täis
koti tänavale ja auto viskab selle peale. Teine kott on pruuni värvi - sinna
kogutakse tetrapakke, plastikut jm. samamoodi käib auto kindlatel kuupäevadel.
Inimesed jätavad taas oma pruuni koti tänava äärde ja auto viskab selle peale.
Ja siis on veel eraldi sinised kotid. Sinna pannakse üldprügi. Võib-olla
selline süsteem ei toimiks meil - ma ei tea. Aga mõnes riigis see toimib väga
edukalt Muidugi kui ma nüüd õigesti aru sain, siis olmeprügi hulka peame
edaspidi viskama kõik jäätmed, mis pole puhtad ja mida seega ei saa koheselt
ümber töödelda. Ehk näiteks kui konservikarbi loputad puhtaks, siis see käib
ümbertöödeldavate jäätmete alla, kui aga puhtaks ei pese, siis on see
olmeprügi. Kui vorstikile käib olmeprügi alla (sest on määrdunud), siis puhas
kilekott käib juba ümbertöödeldavate jäätmete alla, sest see on puhas ning seda
on võimalik koheselt ka ümbertöötlusesse saata. Hambapastatuubi keegi loputama
ei hakka, järelikult olmeprügi. Minu arusaamist mööda ei tohi biolagunevate
jäätmete kasti panna toidujäätmeid kilekottides, vaid sinna peavad kortermajade
elanikud hakkama oma solgipangesid tühjendama, nagu nõuka ajal. Aga ega minagi
ole spetsialist. parimate soovidega ja edu enda ümberkasvatamiselRiina > Date:
Fri, 4 Jan 2008 10:44:56 +0200> From: Margit.Veromann@xxxxx> CC:
liikmed@xxxxxxxxxxx> Subject: Re: [ERL] jäätmesüsteemist - teie kogemused?> >
Tere.> Täpselt samasugune segadus valitseb ka meie majas.> Inimesed on valmis
ja tahavad juba ammugi prügi sorteerida, aga küsimus on > eri prügikastides.
Kas need jäävad endiselt suurte ostukeskuste juurde > ning teatud kohtadesse
linnas?> Jalgrattaga ära viia on hea mõte ja ei tekita probleeme, kuid siiski
vaid > soojal aastaajal. Pakasega rattaga ei sõida. Kui autot ei juhtu olema,
on > lugu siiski suhteliselt komplitseeritud. Meie inimesed on paraku >
töökohustustega nii üle koormatud, et kahjuks arenenud riikidega, kus >
jäätmekäitlus on heal tasemel, võrrelda veel ei anna. Sellega peaks >
arvestama.> Ahiküttega majas on elu ja prügi sorteerimine mõneti palju lihtsam
kui > keskküttega majas - koguma ei pea näiteks ajalehti, isegi vana > veneaene
kasutu raamat põleb (vabandatagu sellist mõtet), biojäätmed > lagunevad
kompostihunnikus. Harimist ja teadjamate nõu oleks tarvis seoses > piima- ja
muude pakenditega - mida tohib ja mida mitte pliidi alla pista. > Mina
isiklikult olen neid siiski põletanud, ilmselt see õige ei ole.> Küsiksin ka,
et mida siis ikkagi prügikonteinerisse panna võib? Kui > majaelanikud mustas
kilekotis oma jäätmed kasti viskavad, kas prügivedajad > hakkavad neid kotte
avama ja prügis sorima?> Kui ohtlikud jäätmed viiakse vastavasse kogumispunkti,
plast-ja klaastaara > samuti, biojäätmed viiakse kompostikasti, ajalehed
põletatakse ahjus, siis > ei jäägi nagu prügikonteinerisse enam midagi panna.
Paljukest neid > riideesemeid ja vanu saapaid siis ikka koguneb. Ja katkilainud
CD-karpe. > Ja leibade-saiade kilekotte, kui neid just ei koguta.> Ootan huviga
arutelu,> Margit Veromann.> > > On Fri, 4 Jan 2008, Maie Kiisel wrote:> > >
Tere,> >> > Meil siselistis tekkis arutelu jäätmete teemal ja laiendaks seda
ka> > liikmelisti.> > Vaatan seda lärmi, mis praegu jäätmete sorteerimise üle
toimub ja natuke> > imestan. Ma ei ole nt Tartu jäätmehoolduseeskirja uuesti
üle lugenud,> > kuid minu teada pole seal indiviidi jaoks olulisi muutuseid
ette näha.> > Kas keegi pole seda varem lugenud? Räägin enda kogemusest -
Tartu> > linnakorteri näitel.> >> > Eraldi tuleb koguda endiselt samu asju,
mida paljud on juba seni eraldi> > kogunud. Kortermajades, kus on 10 või enam
korterit, tuleb koguda eraldi> > vanapaberit. Selleks tuleb tellida
jäätmekäitlejalt vastav konteiner ja> > selle tühjendamine. Kui teie
korterelamu asub korraldatud olmejäätmeveo> > piirkonnas, peab selle teile
tooma piirkonda haldav jäätmekäitleja, sest> > talle on linna poolt see ilmselt
konkursitingimustega ette nähtud.> > Vabapaberi konteineri rent on odavam kui
tavajäätmekonteineri rent,> > mõnes tiheasustuspiirkonnas suudab käitleja seda
ilmselt ka tasuta teha,> > sest selle jääte saab kusagile pärast ümbertöötlust
edasi müüa.> > Hajaasustuspiirkonnas tuleb see natuke kallim kätte ja eks> >
jäätmekäitleja peab ka palka maksma ja kütuse, autoamortisatsiooni kinni> >
plekkima. Olmejäätmete maht peaks sorteerimise läbi ideaalis vähenema,> > mis
peaks kompenseerima vanapaberi jaoks lisakonteineri tellimise. Kui> > sa ei ela
korraldatud olmejäätmeveo piirkonnas, siis ei saa keegi ka> > seda
vanapaberikonteinerit sulle vägisi tuua (a la tüüpkarjatus - keegi> > pole
mulle loonud tingimusi - ikka ise tuleb need luua, kes veel?),> > teile on
kohalikul omavalitsusel aga õigus mingi paragrahvi järgi trahvi> > teha
eeskirja rikkumise pärast. Seda küll ei praktiseerita. Vanapaberit> > on
inimesed ikka kusagile riiulile või koridori kogunud. Milleks kööki> > kast? Ja
kuidas ta nüüd rohkem ruumi võtab kui varem?> >> > Teiseks tuleb eraldi koguda
pakendeid, mille kogumise korra on samuti> > kohalik omavalitsus ette näinud.
Korraldab seda pakendiorganisatsioon,> > kes tellib jäätmekäitlejalt vastava
konteineri rendi ja veoteenuse.> > Pakendite üleandmine peab olema inimese
jaoks tasuta. Kaudselt maksab ta> > selle siiski kinni, sest pakendiraha
arvestatakse kaubale juurde. Kui> > pakendiorganisatsioon peaks iga maja ette
pakendikonteineri planeerima,> > läheks see tarbijale meeletult kalliks ja
oleks mõttetu (kuigi tarbijale> > üliväga mugav), sest Eesti on suhteliselt
hõredalt asustatud ja ka> > jäätmevedu võtab energiat, põhjustab co2 emissiooni
jms. Jäätmetega> > mööda linna ringi sõitmine... Millegipärast peab inimene jah
pärast asja> > ärakasutamist seda räpaseks jne. Aga pakendiks ei sobigi
määrdunud> > jääde. Üleantava pakendijäätme esimene nõue on, et see peab olema
puhas.> > Loputan koos muude nõudega kergelt üle ka muud pakendid, kui nad
seda> > vajavad. Ega isegi ei tahaks, et miski köögis haisema hakkaks. Mu> >
kööginurgas seisev paksust paberist pakendikott ei näe kuidagi> >
ebaesteetiline välja. Ta mahuks ka köögikappi, aga et mul käib palju> >
külalisi, ei tahaks ma, et nad mulle sinna valesid jäätmeid viskaksid.> > Hoian
esialgu eraldi. Kui kott on täis, lähen oma rattaga poodi (kuna ma> > juba
sinna nagunii minema pean), kott juhtraua küljes rippumas või> > korvis. Poe
juures tõstan pakendijäätmed (täiesti puhtad ja> > esteetilised) ümber
vastavasse konteinerisse ja ei tunne selle juures> > vähimatki ebamugavust. Ei
tea inimest, kes poes ei käiks. Aega see ei> > võta. Kui konteiner on täis,
siis helistage vastaval numbril (kasti> > peal). Ikka juhtub, et jäätmekäitleja
ei oska ootamatut täitumist ette näha.> >> > Ohtlikud jäätmed - need on nagunii
kogu aeg eraldi käinud. Tegelikult> > mul ei teki neid, patareisid ei kasuta,
autoga ei sõida; üle mitme aasta> > läks läbi arvuti aku, seisab siiani kapis,
ja las ta olla seni, kuni> > tuleb meelde ta kusagile ära viia. Patareid ja
akud jms, mida mõnel võib> > majapidamises tekkinud, ei võta nagunii ruumi. Kui
neid mitu tükki> > tekib, võiks need bensiinijaama viia. Oleks muidugi hea, kui
neid punkte> > rohkem ja märgatavamaid oleks. Selleks kööki eraldi kasti pole
vaja.> >> > Biolaguneva jäätme osas oli taas vist reegel korterite arvu järgi.
saab aiapoodidest osta, maal saab ka nendeta. Kortermajadest orgaanikat> >
kogudes tuli need vist eraldi kilekotti veel toppida, mida pean suht> >
mõttetuks. Et veel naftat kasutusse võtta ja pärast organiseerida> > inimesed,
kes nad jäätmejaamas lahti võtavad? Kui ohtlik see orgaanika> > seal kastis
ikka on. Tartus pole veel ühtegi vastavat konteinerit näinud> > ja ei kavatse
ka selle pärast muretseda.> >> > Kodus ongi ainult olmekast ja pakendikott.
Mujal samamoodi - hiljuti> > Saksamaal ühes peres oli pakendikott sahvris (so
toiduga samas kohas) ja> > pakendeid viidi samuti ära mitme kvartali kaugusele,
kelleski see> > probleemi ei tekitanud. See oli norm. Pandipakendiga on seal
väga> > keerulised süsteemid (et saad tagasi viia ainult ostukohta vms) ja> >
saavad ikka hakkama.> >> > Muidugi oleks tore, kui keegi tooks maja ette sada
kasti ja neid> > nähtamatult ja mis peaasi - tasuta - tühjendaks. Aga milleks?>
siin allpool on minu pöördumine Tartu Linnavalitsusele ;) ,> >> 'Ametnik
vastab' rubriiki.> >> Võibolla hakatakse hurjutama, et näe, ise roheline, aga
küsib nii> >> lolle küsimusi, aga mul on ükskõik, sest> >> see on praegu
tüüpküsimus, ja kui saaks neilt vastuse sellele, annaks> >> see ka paljudele
teistele vastuse.> >> Kas teie teate keegi - nt Enda? - kuidas siis nüüd
jäätmetega tegutseda tuleb?> >>> >> * * *> >>> >> Meie korteriühistusse kuulub
3 maja, kokku 18 korteriga. Kuidas peaksime meie> >> jäätmeid sorteerima? Õue
peal on 1 prügikast, aga ma pole näinud, et keegi> >> sellega alates 1.
jaanuarist teistmoodi käituks kui varem - ehk siis kõik> >> jäätmed sõltumata
liigist pannakse ühte kokku. Kuidas on õige toimida? Kuidas> >> koguda jäätmeid
korterisiseselt liigiti, kui on väike korter ja ainult üks> >>
'prügikastikapp'? Kas hakata vanni panema? (vabandust aga see on väikses> >>
elamises tõepoolest küsimus! ) Ja kuhu need eraldi kogutud jäätmed tuleks siis>
olema> >> kusagil mõni tühjem konteiner? Ma tõesti tunnen igale omavalitsusele
kaasa> >> selle küsimusega tegelemisel ja soovin jaksu ja kannatust et asi ikka
toimima> >> saaks. Aga praegu on lihtsalt üks suur segadus.> >>> >>> >>

Express yourself instantly with MSN Messenger! MSN Messenger Download today
it's FREE!