[kfar_etzion] מחצית השקל ומעותלאביונים

  • From: משפחת קנוהל <eknol@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "Kfar Etzion list" <kfar_etzion@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 5 Mar 2012 15:28:36 +0200

ב''ה

לכל הציבור שלום

מעט סדר בשתי המצוות - מחצית השקל ומעות לאביונים:

א. נהגו לתת כזכר למצוות מחצית השקל שהייתה נהוגה בזמן שבית המקדש היה קיים מעט
צדקה קודם הפורים. (ספרדים - ערך של 10 גרם כסף טהור. בערך 40 ש''ח. אשכנזים -
שלוש מחציות של מטבע המדינה 1.5 ש''ח). יש שנותנים רק עבור גברים מגיל עשרים, יש
שנותנים עבור מי שהוא בר מצוה, יש גם עבור נשים ויש גם עבור תינוקות ואפילו
עוברים. בחישוב האשכנזי הסכומים בדרך כלל פעוטים. בחישוב הספרדי הסכומים גדולים
יותר אם נותנים עבור כל בן בית.
הכסף מחולק לצרכי צדקה ולאו דווקא ביום הפורים.

ב. מעות לאביונים - זוהי מצווה שצריכה להינתן דווקא בפורים - הווי אומר הנותן צריך
לתת בפורים וראוי מאד שגם העני יקבל את הכסף בפורים ואם יהיה זקוק לו לצרכי הסעודה
זוהי המצווה המעולה ביותר. כמה נותנים? לפחות שתי פרוטות (כ 20 אג') לשני עניים.
מי שאין לו עניים בפורים יחלקם בשאר ימות השנה. לא נוהגים לחקור אחר פושטי היד
בפורים, אלא כל המבקש נותנים לו (כך על פי ההלכה).

ג. ב''ה רובנו נוהגים לתת סכומים נאים יותר. מחד, כולנו מעוניינים לקיים את המצווה
בהידור ולתת ולחלק את המעות עוד ביום הפורים. מאידך, אנו מעוניינים לתת את המעות
לאנשים הזקוקים להם באמת.

ד. אשר על כן, אני מתכונן לנהוג בדרך הבאה (כבכל שנה ושנה): לפושטי היד אני מכין
סכומים קטנים שיקבל כל אחד כהלכה שאין משיבים אף מבקש בפורים. סכום הגון בסך 6000
ש''ח אני מתאם עם קרן לעזרה הדדית שבגוש עציון שיחלקו עוד בחג הפורים למשפחות
נזקקות בגוש עציון (עניי עירך). בסכום זה יהיה לכל נותן ונותנת הרבה למעלה משתי
פרוטות שייצא בו למצוות מעות לאביונים. עוד סכומים יחולקו בפורים למטרות מבוררות
שתגענה אלי. שאר הכסף יחולק בחודשים הבאים לפושטי היד המגיעים אלינו לכפר עציון עם
אישור מבורר מהמועצה הדתית.
כזכור, כיום בגוש עציון ראוי לתת צדקה רק לאנשים המציגים המלצה של המועצה הדתית.
לשאר האנשים ניתן לתת מטבע של 10 אג' ולבקשם להגיש בקשה מסודרת למועצה הדתית.
פרטים הם יכולים לקבל אצלי.

בברכת תזכו למצוות ופורים שמח

אלישיב