[kfar_etzion] Re: לקראת שיחחבריםמחר בערב

  • From: אפרת כהן <efrat@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "'somc@xxxxxxxxxxxxxxxxx'" <somc@xxxxxxxxxxxxxxxxx>, תפוצת כ"ע <kfar_etzion@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 24 Oct 2011 09:44:36 +0200

שלום לכולם,
כפי שכתבתי בעבר אני אמביוולנטית לגבי ההצעה שעולה הערב לדיון.
עם זאת, לדעתי מדבריו של אורי הייטנר לא ניתן ללמוד מהו המודל הקיים באורטל וזה לא
הדגש שלו, אלא ללמוד הרבה על אחריות, הסכמה חברתית  ומניעת משברים.
נטלתי לעצמי את החירות לקצר את המאמר ולהדגיש את החלקים האלה:

...הדינמיקה בקיבוצים, היא שכאשר המנהיגות מעוניינת בהפרטה, הקיבוץ מופרט. כאשר
המנהיגות מעוניינת בקיבוץ שיתופי, הקיבוץ שיתופי. ומה קורה כאשר ההנהגה מפוצלת?
מצב זה עלול להביא לפילוג, לקרע, לפיצול, למלחמת איש באחיו. כך קרה בקיבוצים רבים.
גם קיבוץ אורטל עלול היה למצוא עצמו במצב כזה.

אצלנו האחריות ניצחה. אין לנו אורטל אחרת, ובמשך שנתיים עיצבנו מודל של הסכמה
חברתית בין הקטבים. מי שרצה בהפרטת הקיבוץ, לא קיבל את מבוקשו. אך גם אנו,
השיתופיים, נאלצנו לוותר ולסגת מן הרעיון השלם, למען שלמות הקיבוץ. אילו התעקשנו
על הכרעה, סביר להניח שהרוב היה מצדד בקיבוץ השיתופי. לבטח לא היה רוב של 2/3 לדרך
ההפרטה. אך הדבר עלול היה להעמיק את הקרע, לגרום לעזיבת משפחות יקרות ומרכזיות,
אולי להתפוררות חברתית. האחריות חייבה אותנו למנוע זאת. שמרנו בכל מחיר על הבית,
אבל לא ויתרנו על הדרך.

עיקרי ההסכמה הם מתן אפשרות לכל משפחה לבחור באחד משני מסלולים, ופעם בשנה (ב-1.1)
ניתן לעבור ממסלול למסלול...

... איני ממליץ על מודל אורטל החדש לקיבוצים השיתופיים. אני מייחל לכך שכל קיבוץ
שיתופי יישאר כזה. אולם אני ממליץ לכל קיבוץ שיקלע לסיטואציה כשלנו, שיבחר בדרך
ההסכמה החברתית, ויבכר אותה על "יקוב הדין את ההר", כי ההר הוא החיים שלנו.

... לא קיבלתי את תוצאות הקלפי בצהלות שמחה, אך קיבלתי אותן באנחת רווחה. הבנתי,
שבסיטואציה האנושית והחברתית של אורטל היום, אין מנוס מההחלטה הזו, שכן האלטרנטיבה
היא העמקת המשבר, קרע חברתי והידרדרות מהירה להפרטה מלאה. תמיכתי בפשרה, הייתה
מתוך אחריות. הצבעת חברי אורטל בעד המודל, היא גילוי של אחריות. אין לנו אורטל
אחרת.

אני מבקשת ממי שהנושא קרוב לליבו להגיע הערב לדיון הפתוח, להשמיע את דעתו ולהקשיב
לאחרים.
תיקון- הערב הוא דיון של צוות אורחות חיים שפתוח לציבור (מחצית מחברי הוועד חברים
בצוות אורחות חיים, אולם שאר חברי הוועד עודכנו בישיבת הוועד וקיבלו הזמנות אישיות
אך לא קבענו בישיבת וועד שיהיה דיון משותף).
אפרת.