[kfar_etzion] פרק י'בתהיליםלע"נ הרבחנן פורת

  • From: שרה ב"ק <sarabeck360@xxxxxxxxx>
  • To: KFAR ETZION <kfar_etzion@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Nov 2011 00:24:49 +0200

*תהילים פרק י*

* *

*א*  לָמָה יְהוָה, תַּעֲמֹד בְּרָחוֹק;    תַּעְלִים, לְעִתּוֹת בַּצָּרָה.
*ב*  בְּגַאֲוַת רָשָׁע, יִדְלַק עָנִי;    יִתָּפְשׂוּ, בִּמְזִמּוֹת זוּ
חָשָׁבוּ.
*ג*  כִּי-הִלֵּל רָשָׁע, עַל-תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ;    וּבֹצֵעַ בֵּרֵךְ, נִאֵץ
יְהוָה.
*ד*  רָשָׁע--כְּגֹבַהּ אַפּוֹ, בַּל-יִדְרֹשׁ;    אֵין אֱלֹהִים,
כָּל-מְזִמּוֹתָיו.
*ה*  יָחִילוּ דְרָכָו, בְּכָל-עֵת--מָרוֹם מִשְׁפָּטֶיךָ, מִנֶּגְדּוֹ;
כָּל-צוֹרְרָיו, יָפִיחַ בָּהֶם.
*ו*  אָמַר בְּלִבּוֹ, בַּל-אֶמּוֹט;    לְדֹר וָדֹר, אֲשֶׁר לֹא-בְרָע.
*ז*  אָלָה, פִּיהוּ מָלֵא--וּמִרְמוֹת וָתֹךְ;    תַּחַת לְשׁוֹנוֹ, עָמָל
וָאָוֶן.
*ח*  יֵשֵׁב, בְּמַאְרַב חֲצֵרִים--בַּמִּסְתָּרִים, יַהֲרֹג נָקִי;
עֵינָיו, לְחֵלְכָה יִצְפֹּנוּ.
*ט*  יֶאֱרֹב בַּמִּסְתָּר, כְּאַרְיֵה בְסֻכֹּה--    יֶאֱרֹב, לַחֲטוֹף עָנִי;
יַחְטֹף עָנִי,    בְּמָשְׁכוֹ בְרִשְׁתּוֹ.
*י*  ודכה (יִדְכֶּה) יָשֹׁחַ;    וְנָפַל בַּעֲצוּמָיו, חלכאים (חֵל כָּאִים).
*יא*  אָמַר בְּלִבּוֹ, שָׁכַח אֵל;    הִסְתִּיר פָּנָיו, בַּל-רָאָה לָנֶצַח.
*יב*  קוּמָה יְהוָה--אֵל, נְשָׂא יָדֶךָ;    אַל-תִּשְׁכַּח עניים (עֲנָוִים).
*יג*  עַל-מֶה, נִאֵץ רָשָׁע אֱלֹהִים;    אָמַר בְּלִבּוֹ, לֹא תִדְרֹשׁ.
*יד*  רָאִתָה, כִּי-אַתָּה עָמָל וָכַעַס תַּבִּיט--    לָתֵת בְּיָדֶךָ:
עָלֶיךָ, יַעֲזֹב חֵלֵכָה;    יָתוֹם, אַתָּה הָיִיתָ עוֹזֵר.
*טו*  שְׁבֹר, זְרוֹעַ רָשָׁע;    וָרָע, תִּדְרוֹשׁ-רִשְׁעוֹ בַל-תִּמְצָא.
*טז*  יְהוָה מֶלֶךְ, עוֹלָם וָעֶד;    אָבְדוּ גוֹיִם, מֵאַרְצוֹ.
*יז*  תַּאֲוַת עֲנָוִים שָׁמַעְתָּ יְהוָה;    תָּכִין לִבָּם, תַּקְשִׁיב
אָזְנֶךָ.
*יח*  לִשְׁפֹּט יָתוֹם, וָדָךְ:    בַּל-יוֹסִיף עוֹד--לַעֲרֹץ אֱנוֹשׁ,
מִן-הָאָרֶץ.

*מיהו הרשע?*

* *

נכון, זו לא שאלה שבא לנו כ"כ לעסוק בה, אנחנו מעדיפים לשאול מיהו הצדיק וללכת
בעקבותיו..

ובכל זאת ספר תהילים מציב לנו את השאלה הזו שוב ושוב וכבר בפרק א' אומר: "אשרי
האיש אשר לא הלך בעצת רשעים".

אז אולי כדאי שבכל זאת ננסה להבין מיהם אותם רשעים שלא כדאי ללכת בעצתם כדי
שבעז"ה נגיע לכך ש "כי יודע ה' דרך צדיקים ודרך רשעים תאבד" (סיום פרק א').

נביא כמה דוגמאות לתיאורים של רשע :

ראשית מהמשנה במסכת אבות:

"ארבע מידות באדם: האומר שלי שלי, ושלך שלך - זו מידה בינונית; ויש אומרין, זו
מידת סדום. שלי שלך, ושלך שלי - עם הארץ. שלי שלך, ושלך שלך - חסיד. *שלך שלי,
ושלי שלי – רשע*"

או בקיצור קמצן עם עיניים גדולות או תאוותן- נחשב לרשע.

הרבי מקוצק שידוע בניסוחיו הלא בדיוק מתפשרים קצת יותר מחמיר :

"*המתפלל היום מפני שהתפלל אתמול - רשע טוב הימנו*."

די מדאיג. עושה רושם שאנחנו מכירים אחד או שניים שעונים על ההגדרה הזו. אולי
אפילו אנחנו...

אולי הרשע הוא זה שמוציא עצמו מן הכלל כמו *הרשע מההגדה שאומר מה העבודה הזאת
לכם?..*

פירוש המאירי על תהילים בפרק שלנו אומר כי *הרשע אלה האומות בזמן
הגלות*המתעמרים בעם ישראל הנדכא באדמת ניכר.

*
*

אז מי הוא באמת רשע? שעליו כותב המשורר בפרקנו . אותו אחד שמנצל את העני(גנב?)
ואורב לו.

הפרק מתאר את הרשע כמי עושה מה שמתחשק לו במחשבה שהקב"ה לא רואה:  "אָמַר
בְּלִבּוֹ, שָׁכַח אֵל;    הִסְתִּיר פָּנָיו, בַּל-רָאָה לָנֶצַח", אורב
לעני: "יֶאֱרֹב בַּמִּסְתָּר, כְּאַרְיֵה בְסֻכֹּה  יֶאֱרֹב, לַחֲטוֹף
עָנִי; יַחְטֹף
עָנִי,  בְּמָשְׁכוֹ בְרִשְׁתּוֹ" .

בכל מקרה דוד המלך נעים זמירות ישראל פותח את הפרק בשאלה ובתפילה :

" לָמָה יְהוָה, תַּעֲמֹד בְּרָחוֹק;    תַּעְלִים, לְעִתּוֹת בַּצָּרָה"

ומסיים בבקשה:

"שְׁבֹר, זְרוֹעַ רָשָׁע"

לכאורה הבקשה מה' היא לתפוס את אותם רשעים (אומות העולם, הגנבים, בעלי
התאווה,הקמצנים או אלה שמתפללים היום רק כי התפללו אתמול)  כמו בסרטים, לשים
אותם בכלא, לשבור להם את העצמות,או את הזרוע ואז יהיה לכולנו טוב.

 אני רוצה להציע פירוש נוסף:

הרשע הוא חלק מאיתנו. הוא הייצר הרע.

כמו שכותב אלכסנדר סולז'ניצין בספרו ארכיפלג גולאג:

"אילו רק היו אנשים רשעים במקום כלשהו, שמבצעים בערמומיות מעשי רשע, וכל שהיה
נצרך הוא להפריד אותם מאיתנו ולהשמיד אותם. אולם הקו המפריד טוב ורע עובר דרך
הלב של כל אדם ואדם, ומי מאיתנו רוצה להשמיד חלק מליבו שלו?"

הרשע , הייצר הרע,מחכה לנו במסתרי נפשנו ללכוד את הייצר הטוב, הייצר הרע יחשוב
אולי שה' לא רואה ..

בתחילת הפרק מצוינת תאוותו של הרשע. ובסוף הפרק מבקש דוד " תאוות עניים שמעת
ה'"-
יש תאוות של היצר הרע ויש תאוות של היצר הטוב, והתפילה היא שה' יקשיב לתאוות
העניים שלנו, לתאוות הצדיקים שבכל אחד מאיתנו ואנו מתפללים שימלא משאלות ליבנו
לטובה, את משאלות ליבנו הטובות. שינחנו בדרך עולם ושנהיה טובים או כמו שאמר
הרב חנן ז"ל שנרצה ונשתדל  להיות טובים