[5w] Re: Portaali & RoR-illat & muuta

  • From: Ville Jyrkkä <vjyrkka@xxxxxxxxx>
  • To: hs.the5thwave@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 12 Jun 2010 16:57:48 +0300

Katson huomenna mikäli jossain vaiheessa ehdin tuota padia. Olen Jarkko kanssasi samaa mieltä asioiden hoidosta. Hyvä että sinulla on aikaa asioiden suunnittelemiseen ja eteenpäin viemiseen. Itse olen mukana sen verran kuin pystyn. Annan täyden tukeni ideallesi rakentaa tällaista yhteisötoimintaa, koska minusta tämä on valtavan hieno juttu! Yhteisölle olisi varmaan edullista, jos kokoaisit itsesi mukaanlukien 2 tai 3 hengen "steering groupin", jolla on enemmän aikaa sitoutua asioiden hoitoon. Tiedän että yksin on raskasta viedä tämäntyyppistä asiaa eteenpäin. Suurin osa yhteisön toiminnassa käyvästä porukasta on kuitenkin mukana löyhästi harrastusmielessä. Voidaanko tiistaina pitää pieni palaveri näistä organisointiasioista ennen tai jälkeen RoR-illan? Olisin mukana jakamassa ideoitani.

-Ville

Jarkko Moilanen kirjoitti:
Kuten ehkä jotkut ovat huomanneet olen yrittänyt parin päivän ajan käynnistää keskustelua siitä mitä portaali tulee sisältämään, miten se tulee toimimaan, mitkä on sen eri toiminnallisuuksien tärkeysjärjestys. En olisi halunnut laittaa linkkiä http://typewith.me/portaali tänne koska joku jurpo voi sinne mennä linkin nähdessään tötöilemään. No nyt laitoin kumminkin, että kaikki tulee asiasta tietoiseksi.

Tarkoitus tuolla etherpadissä on kerätä listaa ominaisuuksista, joita portaali sisältää. Tarkemmin ottaen listaa, joissa on olisi myös tietynlainen tärkeysjärjestys ominaisuuksille. Se lista toimisi IMHO myös jonkinlaisena roadmappia koko portaali-projektille, jota on yhteisön sisällä "päätetty" viedä eteenpäin RoR-illoissa. Samalla tuon listan perusteella voisimme rakentaa jonkinlaista ohjelmaa/runkoa/kehikkoa tähän asti kovinkin (taas ainakin IMHO) kaoottisesti edenneille RoR-illoille.

Viimeisten aikojen kokemusten perusteella näyttää siltä, että minun ja muun yhteisön näkemys asioiden eteenpäin viemisessä eroaa toisistaan. Ilmeisesti olen liian kontrollifriikki ja muut haluavat edetä asiassa kuin asiassa laissez-faire tyyppisesti ilman mitään suunnittelua. Kysynkin nyt suoraan: Miten tässä yhteisössä on tarkoitus toimia? Jos vastaus on, että ilman mitään suunnitelmallisuutta, niin sitten olen kyllä väärässä porukassa. Jos tästä nyt sitten jotkut ottavat nokkiinsa, niin se on heidän ongelmansa. Saa kait sitä nyt kysyä ja nostaa kissan pöydälle. Vaikenemalla ja mihinkään mitään kantaa ottamatta asiat ei ainakaan muutu tai edisty.

 Jarkko Moilanen (phone: +358 46 640 8339)
 M.Soc.Sc. (Political Science)
 PhD Student, Information studies, University of Tampere
 Blog: Extreme activities in cyberspace - http://extreme.ajatukseni.net/
 Founder of Hackerspace 5w, Finland, Tampere - 5w.fi