[haiku-i18n-se] Re: [haiku-i18n-se] Hur gör vi med organisationen av arbetet?

  • From: Jimmy Olsson <jolsson81@xxxxxxxxx>
  • To: haiku-i18n-se@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 27 Nov 2009 20:30:36 +0100

Den 27 november 2009 12.26 skrev Victor Widell <victor@xxxxxxxxxx>:

> Nu när vi börjar blir redo att sätta igång med översättningen kanske det är
> bra om vi försöker organisera arbetet lite.
>
> Jag tänkte på två saker:
>

> 1: Vad gör vi först?
>
> Det kanske är smart att börja med några mindre viktiga, enklare texter, så
> att vi får in känslan för hur det fungerar, och har chansen att reda ut
> eventuella oförutsedda problem innan de blir allvarliga.
>
> Lämpliga texter kan vara de som handlar om mindre inkliderade program,
> t.ex. ljudinspelaren, eller TV-applikationen. De innehåller färre tekniska
> [...]
Om det är oklarheter är det bättre att fråga efter råd en gång för mycket.
Sen kanske vi ska sätta "fuzzy" på allt och få det godkänt av minst en till.

2: Hur fördelar vi arbetet?

> [...]
> särskillt om de skilljer sig mycket åt i språkkunskaper.
>
> Det kanske räcker att varje översättare väljer en oöversatt sida och sätter
> igång. Översättningsverktyget verkar inte ha någon funktion för att
> förhindra att man arbetar på samma textstycke samtidigt, så vi får vara
> försiktiga.
>
> OBS! Vi får inte känna att vi trampar varandra på tårna om vi justerar
> texter någon annan har översatt tidigare. Det är lätt att man missar någon
> nyans i originaltexten, eller bara haft ett tillfälligt hjärnsläpp.
>

> Tycker vi ska ta små steg göra några meningar åt gången.
Förslagsvis att man säger till i mailinglistan om man ger sig på något
större projekt.
Jag kanske inte kommer ha tid att sitta jätte mycket med översättningarna
men jag ska försöka så mycket som möjligt.

Skål! :)