SV: SV: afforkortelse - manglende effekt af punkt 456

  • From: Bue Vester Andersen <bue@xxxxxx>
  • To: "dk-u2beta@xxxxxxxxxxxxx" <dk-u2beta@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Nov 2015 09:34:25 +0000

Hej Laus og John!

De forkortelsestabeller, som bliver brugt i version 8.5, er de samme som i 8.2,
så den danske forkortelse har formodentlig ikke ændret sig mellem de to
versioner.

Til jeres orientering, så er det stadig kun 8-punkt, hvor afforkortelsen
fungerer helt efter hensigten. Det oprindelige Liblouis-projekt, som Dansk
Blindesamfund var involveret i, handlede netop om at få 8-punkt til at fungere.

Det er først nu, Jeg arbejder med at løse de specielle problemer omkring
6-punkt, f.eks. store bogstaver og blandede tal og bogstaver. Her har jeg
fornylig orienteret Dansk Blindesamfund om, at der nu er ved at være styr på
6-punkts fuldskrift, så det nu primært handler om at få det til at fungere
sammen med forkortelser.

I vil sikkert kunne finde mange særheder i specielt afforkortelsen af 6-punkt,
men der er som sagt ikke sket noget siden forrige version, og det bliver heller
ikke en del af denne betatest. De nye danske tabeller kommer ind i U2, når de
er klar til det. Det behøver ikke at være i forbindelse med en større
software-opgradering som den, vi arbejder med nu.

Derimod kommer der forkortelser på flere sprog ind i den næste beta, så her
skulle det også blive muligt at læse med tyske og sågar franske forkortelser.
Jeg tvivler dog på, at afforkortelsen på disse sprog vil være noget at skrive
hjem om, da tabellerne er lavet af folk, der arbejder for forskellige
blindebiblioteker rundt omkring, og der derfor nok ikke er blevet lagt så meget
vægt på afforkortelsen.

Hvad dansk angår, vil jeg i øvrigt altid anbefale, at man så vidt muligt bruger
8-punkt, hvis korrekt afforkortelse er vigtig. Uanset hvor god 6-punkt
afforkortelse måtte blive til sin tid, så vil 8-punkt altid være mere nøjagtig
på en del områder.

M.v.h. Bue