Komet C/2011 S2 (anonym)

  • From: carsten nielsen <carsten_niels@xxxxxxxxxxx>
  • To: astro list <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Jan 2012 13:12:41 +0100

Kometen C/2011 S2 var på himlen i 2011, selv om den aldrig blev noget stort.
Den har omløbstid Pe,90 y, i,57, q=1,115 AU, Q1,51 AU, og var ikke særlig tæt
på Jorden. Af en eller anden grund er den ikke opkaldt efter nogen opdager. Mon
det er fordi de skændes om, hvem der så den først ? Hvor kan jeg evt. finde
noget om det ? Det er vel næppe fordi den har været set tidligere, den var her
sidst i 1945, i 1879, 1814 og 1748, det tætteste den kom på os var 0,3 AU i
1879.  Der var to Great Comets i 1880, men de passer ikke med banen,
inklination og perihelion er forkert. Jeg brugte NASAs JPLs side til at checke.
  Venligst Carsten Nielsen