[vbs2] Re: [vbs2] Lektion 18 A från Åsa med ändring efter then

  • From: YRJA på VBScript.dk <yrja@xxxxxxxxxxx>
  • To: <vbs2@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Mar 2009 10:40:35 +0100

Ja det där med nattjobb är slitit.

Peter jobbar ju konstant natt så jag vet - fast givetvis är det mig det är synd
om.
Jag får sitta är tyst i köket o vänta på att han har sovit färdigt.

:-)

Hoppas att du har sovit gott en stund och att du hinner få ute lite av dagen.

I sista subben har du gjort precis rätt:

sub sb2()
clearTimeOut(tH2)
window.status="~~*~~Flytta~~*~~"
bild1L=bild1L+5
bild1.style.left=bild1L
if bild1L=>stopp then
bild1.style.left=scw-bild1w
else
 tH2=setTimeOut ("sb2", 30)
end if
end sub

Eftersom du flyttat på left-positionen så är det den du ser till att den är
helt korrekt innan if-saten slutar arbeta.

Men i de här andra 2 så har du bara talat om något som redan är klart -
left-positionen.
Det du ska utnyttja if-satsens alla rader till är att se till att det du ÄNDRAT
är perfekt innan den slutar arbeta.

sub sB()
clearTimeOut(tH)
window.status="~~*~~Bild~~*~~"
bild1.style.left=marg
bild1.style.top=marg
bild1.style.width=stor1W
bild1.style.height=stor1H
stor1W=stor1W+(bild1W/100)
stor1H=stor1H+(bild1H/100)
if stor1W=<bild1W then   --- du har ändrat storleken -- exakt hur stor ska den
vara?
bild1.style.left=marg   -- sen ska du inte skriva allt efter  then - du ska
utnyttja else också
 tH=setTimeOut ("sB", 30)
end if
end sub

IF-satsen lyder ju så här:

OM (if) det här villkoret är uppfyllt DÅ (then) ska detta hända - ANNARS (else)
ska det andra hända.

Alltså:

OM stor1W är mindre än bild1W DÅ
 ska subben köras om igen
ANNARS ska bild1 ha ursprungsbredden bild1W

Alternativt:

OM stor1W är större än bild1W DÅ
ska bild1 vara så bred som ursprungsbilden
ANNARS ska subben köras om igen

Ja om man skriver större eller mindre beror ju helt på vad man vill göra mera
med sin sats - och i många fall fungerar det med båda.
Hoppas att du ser hur det fungerar lite bättre nu.

Så se till att UTNYTTJA hela if-then-else-satsen.
Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma med den.

/YRJA