Re: [vbs2] Ingemo 13-B-1

  • From: YRJA på VBScript.dk <yrja@xxxxxxxxxxx>
  • To: <vbs2@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Dec 2008 16:45:42 +0100

Tack så mycket Ingemo - det värmer hjärtat!!

Uppgiften är korrekt utförd och godkänd - MEN - du har skrivit cellspacing=0 och cellpadding=0 - men du har mellanrum mellan objekten.
Alltså borde det vara cellspacing på 20px .
Visserligen gör det varken från eller till nu när vi gör på det här sättet - eftersom inget ligger i cellerna så syns dom ju inte. MEN - det gör det betydligt enklare för mig att kontroll-räkna dina storlekar och placeringar om jag vet vilket mellanrum du låtas ha.

:-)

Att du inte ser botten på tabellen ordentligt beror på att den är satt absolut och egentligen inte tar upp någon plats. Lättast givtvis att lösa med att sätta tagellen relativt - men ibland när man har något litet objekt relativt i en mall kan man lösa detta genom att sätta en margin-top på body som motsvarar största innehållets höjd + den marginal man vill ha. Som här i ditt fall skulle du kunnat sätta margin-top: 680+20+lite till - men eftersom mallen inte innehåller något alls som är relativt så funkar det inte. Givetvis kan du sätta in ett tomt mellanrum &nbsp; någonstans i BODY och då funkar det här också.

Ja småknepen kommer man på allteftersom - så allt finns inte i Biblioteket - men det här är ett bra knep som behövs på en del mallar.

/YRJA

     Till Katarina och Yrja. Och tack för allt jobb ni lägger ner!!

     Gott Nytt År till alla andra på listan också!

Här är lektion 13b-1 från mig Jag vet inte vad jag gör för fel men nederkanten på tablen syns inte.

     Kram Ingemo