[uppsalapendeln] ur dagens UNT

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 Mar 2003 09:45:38 +0100

http://www2.unt.se/avd/1,2883,MC=3-AV_ID=239719,00.html

Hallå där Christina Gordon ...

2003-03-19 00:00

Av:Sofia Burenborn
... chef på Uppsalapendeln som i april ska möta resenärer i en pubvagn på tåget.

Vadå pubvagn?
 Under tre fredagar i april, den 4, 11 och 25, ska en vagn med pub följa med Uppsalapendeln på två avgångar från Stockholm och två avgångar från Uppsala. Där kan den som reser ta ett glas öl eller vin och börja fredagskvällen redan på Uppsalapendeln.

Du ska själv vara på plats för att prata med de som reser. Varför väljer du det här sättet att möta resenärerna?
 Det finns säkert de som tycker att en pubvagn är en dålig idé men jag ser det som ytterligare ett sätt att möta kunderna och en möjlighet för den som vill att diskutera eventuella problem med mig under lite trevliga former.
 Det pendlarnätverk som bildats har fungerat bra. Men när jag velat träffa fler pendlare har jag ofta fått svaret att man redan tillbringar tillräckligt mycket tid på tåget, man vill inte offra mer tid på SJ. Nu kan jag möta dem när de ändå är på tåget och de kan förena nytta med nöje.

Vilka synpunkter förväntar du dig att möta?
 Mycket beror på hur pass bra tågen gått under de senaste veckorna, men visst lär det bli en del klagomål. Men jag är inte orolig. Jag vet att det är bättre att diskutera ansikte mot ansikte och det är också mer konstruktivt. Jag hoppas på synpunkter både i stort och smått, från muttrar och skruvar till visioner.

Nu har du jobbat som chef för Uppsalapendel under drygt ett år. Vad är det viktigaste du lärt dig?
 Det är nog just betydelsen av att möta kunderna, våra pendlare har gott om åsikter och jag tycker faktiskt att vi har blivit bättre. Vi har till exempel förbättrat informationen både genom vårt nyhetsbrev som finns på tågen och genom den nya sms-tjänsten. Jag har också insett hur viktigt det är att jag själv är pendlare eftersom det gör det lättare för mig att förstå vad kunden menar även om vi ofta har skilda perspektiv.