[uppsalapendeln] Re: träff med riksdags ledmot

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 24 Feb 2003 18:55:12 +0100

japp, här står det lite mer:

SJ:s monopol är på väg bort

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=15493

Redan nästa år kan det bli konkurrens på tåglinjerna från Stockholm till Göteborg och Malmö, skriver Veckans Affärer.
- Jag tror att det skulle bli mycket, mycket bättre för resenärerna, säger utredaren Peeter Puusepp till Expressen.

Redan i dag är delar av tågtrafiken konkurrensutsatta, det gäller bland annat godstrafiken och passagerarlinjerna till norra Norrland.
SJ har ensamrätt på de stora lönsamma linjerna, som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
Men enligt Veckans Affärer kan SJ:s monopol komma att slopas så snart som sommaren 2004.

Vad är det som lutar åt att det blir så?
- SJ har ju haft monopol ända sedan man kom i gång med verksamheten på 1800-talet. Det är bara att konstatera att det inte längre är speciellt effektivt. Det som hände i november-december när SJ:s ekonomi visade sig vara ett korthus tycker jag talar sitt klara språk för att någonting måste göras för att få ordning på järnvägstrafiken, säger Peeter Puusepp, en av sekreterarna i statliga järnvägsutredningen.
Att avskaffa monopolet skulle göra det billigare för tågresenärerna, tror han.
- Sen beror det naturligtvis på i vilken form staten tillåter marknadsinträde på järnvägsspåren. Ingenstans i världen har man egentligen tillåtit konkurrens på spåren, som att två företag skulle köra Stockholm-Göteborg. Däremot kan man tänka sig någon form av anbudskonkurrens där man upphandlar trafiken.

Om det blir en helt fri marknad - vad betyder det för säkerheten?
- Sånt är hårt reglerat, så det är knappast några problem. Det finns lagstiftning om det.
Statliga järnvägsutredningen lämnar sitt betänkande i höst.

Eva Paalzow Star Sollentuna wrote:

Hörde just på nyheterna (måndag kväll 24/2) att en utredning kallad Järnvägsutredningen kommer att titta på frågan att utsätta SJ och dess mest lönsamma linjer för KONKURRENS! Med det arbetet så ser utredningen att passagerarna kommer att få billigare biljetter och bättre service!

Som svar på din fråga, vilka frågor du ska ta upp med Mikael Oscarsson - allt vi mailat om - att man ska kunna lita på SJ,
tidhållning, tidtabeller, bättre trafik Uppsala - Märsta - Uppsala (det kommer, men man kan alltid diskutera igen, säker är jag
inte förrän jag ser att det är infriat) EN FUNGERANDE KOMPENSATION NÄR DET FÖR ÖVRIGT INTE FUNGERAR!!
nu måste jag rusa iväg till tåget - lycka till!
mvh Eva Paalzow

Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 02/24/03 02:32pm >>>

Onsdag 5/3 träffar jag Mikael Oscarsson angående SJ/Uppsalapendeln! Han är ende Upplänningen i trafikutskottet.

Vad tycker ni att jag skall framföra?

/F

http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/MikaelOscarsson.htm

uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************