[uppsalapendeln] Re: tillfäliga ändringar i tidtabeller

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 30 Dec 2003 11:32:37 +0100

Kan bara komma med min vanliga kommentar: Vem är förvånad! SJ förmår helt enkelt inte tänka i kundtermer utan använder sina egna internbyråkratiska begrepp. "Vissa tåg blev underdebiterade", usch! Men kunderna blir överdebitarade. "Framgår inte av våra tryckta tidtabeller", jotack! Drabbade mig när jag planerade att fara ner till Stockholm, men konstaterade att det inte skulle finnas någon förbindelse tillbaka i rimlig tid. Blev ingen resa. De har ju vetat i årtionden att färre människor reser i mellandagarna. Varför skall det då vara så svårt att anpassa den tryckta tidtabellen till detta? Svaret är givetvis att det inte fanns någon planering eller att den kollapsat och därför passade man på att dra in några tåg till. Fanns väl ingen personal, vagnar, spår e.d. Fyll i vad som passar. Tyvärr, SJ börjar likna ett lotteri utan vinstlotter!

Leif Lagerstedt

At 09:25 30/12/2003 +0100, you wrote:

Smart sätt att ställa in tåg utan att kalla det för inställning:

"Eftersom färre människor reser i mellandagarna är vissa av våra avgångar mellan 21 december till 7 januari indragna. Justeringarna berör tåg i hela landet och framgår inte av våra tryckta tidtabeller."

Förutom de inplanerade indragna direkta tåg (märkta med 1 i tidtabellen) så väljer SJ at ställa in andra tåg då och då under 21 dec-7 jan.

I går var 18:40 avgång från Stockholm flyttad till 19:30
19:10 tåget fanns inte med, den blev "anpassad" för mellandagarna.
Så första tåget till Uppsala var Gävletåg 19:25
Tåget var proppfull, trots SJ skriver att "då färre människor reser under mellandagarna anpassar SJ antalet avgångar..."

För att ta reda på vilka tåg är indragna måste man gå på Sj.se och söka bland tider och priser!

Stakars Knivstafolket som fick vänta ännu längre, vet ej om det gick något tåg 19:30

/D