[uppsalapendeln] synpunkter? jag tänkte skicka denna till insändaravdelningarna.

  • From: Fredrick Beste <fredrick.beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 8 Apr 2010 11:14:00 +0200

Lägg ner SJ.

Vi i pendlarnätverket har slagits för bättre tågvillkor i snart 9 år. Ibland
har vi fått bra gehör, med många träffar med ansvariga, ibland (som nuförtiden)
struntar de i oss. Flera gånger under dessa år har SJ och dess partners
(Banverket, Jernhusen, SL, UL m fl)  aviserat stora krafttag mot allt trassel
som resenärerna upplevt. ibland har det blivit bättre, för att en tid senare
bli sämre igen. Det är konstigt att inga förändringar någonsin verkar vara
bestående. Det är också konstigt varför SJ aldrig verkar lära sig att förstå
kundperspektivet - information, kvalitet, miljöer, bemötanden - allt verkar
finnas där på SJs villkor. Aldrig kundens.

Vi ser att andra tågoperatörer verkar vara betydligt mer snabbfotade, flexibla
och lyhörda. Varför skall vi då acceptera stora statliga SJs attityd?

SJ har haft massor av år och möjligheter att förbättra sig, förnyas och bli
modernt. Men missat i stort sätt alla chanser. Tågen är gamla och slitna. Nyare
tåg klarar inte kyla och is. Information får man ad hoc, om alls. Flera sätt
att sälja biljetter har varit oigenomtänkta (t ex internetauktioner).
Personalen slits ut i konfrontationen mellan SJs idiotiska affärsmodeller i
kombination med usla kvalitet och arga stressade kunder.

SJ känns gammalt, slitet och trött. Det motsvarar inte alls vår tids krav på
service, tydlighet, pålitlighet och professionalism. Jag behöver väl inte ens
nämna hur SJ skötte sig under trafikinfarkten i vintras? De kunde ha
kommenderat ut cheferna på perrongerna med megafoner och kaffetermosar för att
försöka hjälpa sina kunder när kaoseet var som värst. Istället drog de in den
redan försämrade resegarantin. Detta tycker jag säger allt om SJ.

Jag tror inte att någon av alla vi resenärer tror att det någonsin kommer att
bli bättre. Det kanske är dags att starta om helt på ny kula istället? Lägg ner
SJ. Låt andra operatörer istället succesivt ta över olika linjer (med
Rikstrafiken som upphandlare). Ta Banverket i örat och låt dem böta drygt när
de orsakar förseningar. I ett modernt Sverige finns inte plats för dinosarien
SJ.

Pendlarnätverket Uppsala-Stockholm

Fredrick Beste

[http://www.ericsson.com/shared/images/Email_line.gif]

FREDRICK BESTE M.Sc.
System Manager

Ericsson AB
PDU Common Components
Armborstvägen 14
125 25 Älvsjö, Sweden
Phone +46 10 715 2925
SMS/MMS +46 70 515 43 57
Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx
www.ericsson.com

[http://www.ericsson.com/shared/images/Email.gif]

This Communication is Confidential. We only send and receive email on the basis
of the term set out at
www.ericsson.com/email_disclaimer<http://www.ericsson.com/email_disclaimer>

GIF image

GIF image