[uppsalapendeln] svaren på SJs kommentarer i UNT

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 02 Sep 2004 12:09:51 +0200

<http://uppsalapendeln.harnvi.net/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=5>publiceringsdatum: 040901 Avdelning: LÄSARNAS FORUM Sida: A03

Buss till Stockholm är inte dyrare

Svar till Kajsa Moström, Presstjänsten SJ (30/8):

När man läser ditt svar till en tidigare insändare går det inte annat än att bli lite fundersam över vad du svarar.

Till att börja med slår du dig för bröstet och säger att 35 ooo (!) personer har "utnyttjat restidsgarantin". Det tycker du tydligen är något väldigt bra ...?!

Sedan, när du hämtat andan säger du vidare att tågen har gått med "99 procents rekordpunktlighet" !? Plötsligt infinner sig frågan: "Varför och till vem har du då betalat ut restidsgarantipengar?"

Vidare påstår du att det är "dyrare med buss till Stockholm". Det vet både du och alla andra att det inte är. Det kostar 34 kronor enkel resa med rabattkort, oavsett vilken tid du åker. Alltså inget trixande med "om du åker den eller den tiden" så blir det billigare. Detta exklusive natturerna, men då går ju inga tåg ... Ej heller några månadskort, utan du betalar bara för de faktiska resor du gör, och du gör dessa sittande.

Jag ber att få hälsa dig välkommen på en "konkurrentbevakande" resa med oss på Swebus Express. Skulle jag få nöjet att köra dig ska jag bjuda dig på resan. Men det förutsätter ju att du talar om när du kommer, det brukar jag göra ...

-

Göran Frick, chaufför 899:an, Swebus Express

<http://uppsalapendeln.harnvi.net/print.php?sid=53>

<http://uppsalapendeln.harnvi.net/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=3>

Publiceringsdatum: 040901 Avdelning: LÄSARNAS FORUM Sida: A03

SJ har eget "dygn"

I två insändare i UNT 30/8 lämnar två SJ-anställda en del märkliga uppgifter.

I den ena står det att SJ kör med 30-minuterstrafik mellan Uppsala och Stockholm hela trafikdygnet.

SJ har tydligen en egen definition av dygn, som sträcker sig mellan klockan 05.07 och 23.10 på vardagar. Vi andra räknar dygnet från 00:00 - 24:00.

Dessutom kör inte SJ med halvtimmestrafik under hela den tiden. I början och slutet är det betydligt längre luckor. Men det är bra med extraturerna i högtrafik, det erkänns villigt.

I den andra insändaren påstår man att det blir betydligt dyrare att pendla med buss. Om jag läst rätt på SJ:s hemsida kostar den absolut billigaste tågresan mellan Uppsala och Stockholm 38 kronor. Det priset gäller om man har periodkort inköpt i automat, max 48 enkelresor under en trettiodagarsperiod. Bara en sådan sak: ett trettiodagarskort räcker i 24 dagar! Väljer man enkelresor inköpta i automat kostar det normalt 62 kronor och i lågtrafik 48 kronor. Bussen kostar med Swebus Express värdekort alltid 34 kronor utom på nattbussen då det är dubbel taxa, alltså 68 kronor. Så dags som nattbussarna går är SJ:s trafikdygn redan till ända.

Enkelresor som köps på bussen utan värdekortet kostar 60 kronor - inget extra tillägg för att biljetten köps ombord heller.

<http://uppsalapendeln.harnvi.net/print.php?sid=52>