[uppsalapendeln] Re: studiebesök

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 10 Feb 2003 08:34:10 +0100

alltså: man kan vara dogmatisk (grupp-stämma SJ, lobba för att de byts ut, kräva ersättning, uppmuntra alternativ som bussar och samåkning osv osv ) eller pragmatisk (föra dialog med dem - för de
klarar ju uppenbarligen inte av att leverera det som alla önskar - de har helt enkelt inte förmåga till det; vara mycket tydlig när de gör rätt eller fel, osv) - jag tycker vi kör bägge linjerna parallellt. Dvs skapar tryck både ovan- och underifrån på SJ, Banverket., TrainMaint och alla andra "kumpaner".

Visst skulle ett studiebesök vara intressant, men det kommer ju inte direkt att lösa några problem, men kan vi å andra sidan få en direkt dialog med fler personer som är ämnade att leverera det som vi önskar men ej får (punktliga tågresor), så ökar ju chanserna att våra synpunkter går igenom. Är det något jag lärt mig under åren som projektledare på L M Ericsson så är det värdet av feedback - om man aldrig får höra vare sig bä eller bu om det man gjort, är det omöjligt att förbättra sig, för man har ingen aning om vad folk vill ha, kanske är det samma sak för banverkets tågledning. Av deras beteende att döma, verkar de ju leva inne i en "bubbla"...

/F

Thomas Tydal wrote:

Irma,

Det är inte studiebesök en stressad pendlare behöver. Vi ska
inte behöva ha förståelse för om "fjärren" är stressad eller
lokförare saknas.

Det har du helt rätt i. Men en stressad pendlare behöver heller inte den här e-postlistan eller personliga möten med SJ:s chef. Att detta ändå förekommer tolkar jag som att det finns pendlare som engagerar sig och aktivt försöker hjälpa till att förbättra situationen. Och dessa (jag menar Fredrick i synnerhet) skulle ha nytta av lite mer insikt i järnvägsvärlden för att kunna komma med fler vettiga synpunkter.

är det helt enkelt så att det går det för många tåg?

Under morgonen och eftermiddagen när det är högtrafik så är inte marginalerna så stora, så om det händer något blir konsekvenserna större.

Om allt flyter på som det ska är tågen i tid även i rusningstid, ibland till och med före tiden.

Tittar vi på 8.10-tåget från Uppsala exempelvis så var det sent varje dag den här veckan (halt väglag, tåg före, växlfel, nedriven kontaktledning). Veckan innan däremot var det i tid varje dag.

Men tittar vi istället på 13.10-tåget från Uppsala den här veckan så ser det ut så här:

Måndag: Framme 4 minuter före tiden.
Tisdag: Framme 2 minuter före tiden.
Onsdag: Framme 5 minuter före tiden.
Torsdag: Framme 1 minut före tiden.
Fredag: 6 minuter sent. (Förmodligen följdförsening efter den nedrivna
kontaktledningen.)

Jag antar att de flesta här bor i Uppsala men jobbar i Stockholm.
Är det aldrig problem andra vägen? ­ alltså: förseningar morgon från
Stockholm resp. kväll från Uppsala??

Jo, det är ungefär lika där. Ofta vänder ju tågen i Stockholm/Uppsala och om det var mycket sent åt ena hållet går det ju automatiskt sent från andra.