[uppsalapendeln] skickar detta till SJs VD idag. Synpunkter?

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 18 Mar 2004 10:34:29 +0100

VD Jan Forsberg, SJ AB, Stockholm

Från: Pendlarnätverket Uppsala-Stockholm

(Talesman: Fredrick Beste, Gnejsvägen 2H, 752 42 Uppsala.)

Ärende: X 2000-tåg och Uppsalapendlarna.

Hej Jan, jag vill som talesman för arbetspendlarna mellan Uppsala och Stockholm göra Dig uppmärksam på, och begär korrigering av, ett missförhållande som drabbar Uppsalapendlarna orättvist hårt.

Det gäller X2000-tågen som passerar Uppsala på vägen till/från Stockholm och nordligare orter (Sundsvall, Falun, osv.) Dessa X 2000-tåg får inte nyttjas av oss med pendlarkort Uppsala-Stockholm (som ju är del av TiM - Trafik i Mälardalen).

Detta motiveras, såvitt vi förstår, av SJ med att Intercitytågen i Mälardalen och X 2000 är två olika divisioner. Av bifogade två "ögonvittnesskildringar", förstår du säkert, att denna attityd ibland slår orimligt hårt mot Uppsalapendlarna. Det vi begär, är inte att få åka X 2000 närhelst vi behagar på ett "vanligt" pendlarkort, utan att, när en försening eller inställning av ordinarie tåg sker, kunna ta nästa möjliga förbindelse mot Uppsala eller Stockholm. Vi är naturligtvis medvetna om att X 2000-resenärer med sittplatsbiljett osv. går före till sittplatser, men det enda vi vill är att bli transporterade med minsta möjliga fördröjning på den sträcka vi faktiskt har betalat för (minst 1700 kr/mån) - att vi, som kunder, skall orsakas minsta möjliga skada när det är SJ/BV osv som fallerar att uppfylla sin del av avtalet (nämligen att köra tåg efter tidtabellen). Att X 2000 är ett annat "koncept" osv är föga av intresse för oss, vi ämnar inte utnyttja restaurang och liknande (för kort restid för att sådant skall vara intressant). Dessutom går dessa X 2000-tåg sällan fulla.

Vi tycker det är stressande och förödmjukande att vi, några av SJ:s trognaste kunder, ska stå och tigga och be någon småpåve till tågmästare att få åka med ett X 2000-tåg, när Uppsalatåget är inställt!

Alltså: när ett ordinarie tåg som ingår i Uppsalapendeln är försenat eller inställt, så kräver vi att få ta nästa tågförbindelse i samma riktning - oavsett om detta är ett X 2000 eller inte! Tillgång på platser skall i sådana fall vara enda skälet till begränsningar!

Fredrick Beste

Uppsala

"Ögonvittnesskildringar":

1)

DN insändare 2004-03-14 - "SJ gör inget för att hjälpa strandsatta resenärer"

SJ gör inget för att hjälpa strandsatta resenärer

Inställda tåg är ingen ovanlighet för Uppsalapendlarna. SJ luras flera gånger i veckan.

Varje dag stressar 18000 pendlare av förseningar och inställda tåg.

Några minuters för sen ankomst i båda riktningarna är legio. Inställda tåg är inte ovanliga.

En typisk dag vintern 2004:

Den 10 mars var två morgontåg inställda, ett av dessa var tåget kl. 8.00, som jag skulle ta för att hinna till Stockholm till 8.45. I detta krisläge hoppade jag på X 2000, tåg 561 kl. 7.56 (20 minuter försenat), tyvärr utan att vara stadd vid kassa. Efter biljettkontroll fordrade konduktören tilläggsbetalning.

När jag inte kunde betala ville han kasta av mig på Arlanda. Jag vägrade.

Han ringde då polisen i Stockholm och tog min legitimation och skrev ut ett inbetalningskort på Intrum Justitia på 225 kronor.

Ingenting görs för att hjälpa strandsatta resenärer. Istället anlitas polis och inkasso, efter att företaget själv inte uppfyllt sina löften.

SJ:s beteende har monopolets förutsättning. Bolaget struntar i sina utfästelser i tidtabellerna men fordrar absolut regelrätt beteende från kunderna. Det kostar inte företaget ett jota att ställs till besvär för kunderna.

Villy Bergström

Uppsala

2)

040129 16.40/16.55/17.10 från Stockholm

"Ja - så var det dags igen....

16,40 mot Uppsala skulle avgå 1700 enligt tavlorna - men vid 16,40 ändrar man sig och säger att det blir inställt och hänvisar till "nästa avgång mot Uppsala" (Banverket vågar nog inte ropa ut något klockslag - för de har ingen koll som vanligt + att sannolikheten att 17.10 ställs in på grund av lokskada är så stor...)

Nästa avgång är 16,55 - detta tåg är ett Intercity som rustats upp för att ersätta x2000, m a o ett fräscht tågsätt med tygmatta och klarare blå färg utvändigt.

Där ropar en mkt otrevlig tågmästare att detta intercitytåg egentligen är ett x2000 och absolut inga resande med lokalbiljett kommer att tillåtas. Särtillägg på ca 100 kr kan lösas ombord. Startar en diskussion med kvinnan i fråga medan jag börjar söka Irja [Bäckström, affärsansvarig, Mälardalen] på SJ.

"hmm vore bra i fall sådana beslut som du pratar om inom SJ kunde komma oss som arbetar till del. Jag går efter mina regler och enligt min lista är det här tåget fullt!"

"men SJ kommer att slippa betala ut pengar på resegarantin ifall jag får åka med + att ca 75 % av platserna i 2-klass är tomma - jag har ju själv suttit där innan du slängde ut mig!"

"Du kommer aldrig få åka med mig i alla fall" - trotsar denna kvinna mig.

Så det var bara att vräka ut lite skäll på Irja som jag får tag på när 16.55-tåget börjar rulla ut från stationen.

Uppsalapendeln 17.10 blir givetvis överfull - men loket fungerar + att det är den roliga äldre mannen som ropar ut vilket tåg man sitter på, vart det ska gå, att det är 2 minuter kvar till avgång etc. - UNDERBAR SERVICEMÄNNISKA!!

Sedan vågar tom konduktören (SJ -språk = tågvärden) att gå runt och kolla biljetter. Det är också en trevlig kvinna - som är bra på service (henne borde SJ använda sig av i utbildningssyfte)

Summa av kardemumman - jag blir 30 minuter sen - SJ får betala en massa pengar i resegarantin i onödan - ett halvtomt tåg går mot Borlänge - arga resenärer....

Dessutom när jag kommer hem har jag fått avslag på en resegaranti - "enligt våra noteringar var tåget bara 19 minuter försenat" - SJ kanske räknar med när man rullar in på stationen som att tåget är framme. Man kanske ska slänga sig av i farten - för då skulle det nämnda tåget vara framme 19 minuters försenat.... enligt stationsklockan är tåget 21 minuter sent när jag kliver av som första passagerare...

Känns tryggt att åka statligt - man får inte mycket uppskattning där inte..."

This communication is confidential and intended solely for the addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is prohibited. If you believe this message has been sent to you in error, please notify the sender by replying to this transmission and delete the message without disclosing it. Thank you.

E-mail including attachments is susceptible to data corruption, interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any consequences thereof.