[uppsalapendeln] skickade detta till SJ nyss

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 11 Dec 2002 08:44:47 +0100

... med anledning av gårdagens haveri.

*

så här skriver en resenär...

021210 17.10
>"17:10 från Stockholm kommer in i tid, alla går på och sedan händer INGENTING förrän ca 17:25. Då meddelas att en strömkabel är avdragen i Uppsala, >så inga tåg kan gå förbi där. Folk böjar skruva på sig och några går iväg till Arlanda Express. ca 17:40 kommer några tillbaka, eftersom det i högtalarna >UTANFÖR tåget meddelats att tåget ska köras till Knivsta och att ersättningsbussar är beställda sista biten. Jag väljer att åka med tåget och i Knivsta står >INGA bussar. Som tur är träffar jag på en gammal kollega som ska få bilskjuts hem av sin man och jag får åka med. När jag skriver detta 19:13 så står >förmodligen fortfarande flera frusna penslare och väntar på bussen i Knivsta. Vad kan man säga?"

*

Min egen historia är liknande, vi visste inte vad som hänt, inget om omfattningen av "haveriet", så vi gick till Cityterminalen och åkte Swebus hem istället kl 17.41 avgick bussen, vi var i Uppsala c:a 18.30..

Är det inte dags att se över rutinerna så att "katastrofplaner" upprättas, dvs, hur hanterar man passagerarna och framförallt: INFORMATIONEN till dem när sånt här händer? Det känns som att samma felaktiga beteende upprepas varenda gång det är stora störningar? Jag vet att det är banverkets ansvar att informera på stationerna, men något måste göras åt nuvarande situation. Vi från Pendlarnätverket ställer gärna upp i en diskussion med banverket, om det kan gagna saken. Men den undermåliga informationen kan inte fortsätta på detta sätt. Det är ohållbart! Det måste finnas färdiga strategier och rutiner för vad som göres när större trafikstörningar som denna inträffar. Informationen måste ut snabbt, det måste nå alla som berörs av den. Det finns högtalare på tågen, det finns (ehuru halvt ohörbara) högtalare på centralstationen, det finns monitorer och blädderblock. Det kan dessutom ställas ut personal (som det i o f s gjorde inne på Uppsala C när vi kom dit) som får dirigera folk och svara på frågor, men det måste ju ske SNABBT när nåt sånt här händer - ofta kommer inte aktiviteterna igång förrän efter 30min - 1 timmes "förvirring"... I ett sånt här läge hade ju SMS-information till pendlare varit på plats!

Men som sagt, nätverket är berett att träffa informationsansvariga för en diskussion!