[uppsalapendeln] Re: "säkerhetsrisk" ??

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 23 Aug 2003 10:29:17 +0200

Du har ju helt rätt, det kan ju inte vara så att ett fullsatt pendeltåg med stående passagerare överallt skulle vara säkrare än ett halvbesatt fjärrtåg där alla sitter. I så fall skulle SL-tågen alltid vara farliga.

Jag tror att säkerhetsargumentet bara är ett svepskäl. De riktiga anledningarna är nog två, den ena en motsättning mellan olika grenar (verksamheter, resultatenheter) inom SJ, man vill inte ha pendlare på sina tåg, framför allt inte på X 2000, det trasslar till bokföringen. X-2000-enheten ser sig inte få betalt för att Uppsalapendlarnas åkande. Samtidigt stänger man årskortresenerärna ute, dem behöver man ju inte fjäska för, deras pengar har man redan norpat. Guldkorten givetvis undantagna. Den andra anledningen är nog att tågpersonalen känner sig stressad av alla dessa pendlare. En tredje kunde vare en kvardröjande myndighetsattityd hos centrala SJ: resenärerna skall rätta och packa sig efter påbuden. Är det förbjudet för avstigande ojämna helgdagar på Arlanda så gäller det och hör sen (utom för Guldkort förstås)! Det tar ett tag att ställa om sig till att bli ett serviceföretag som transporterar passagerare och inte ett företag som kör tåg. Ingen av oss har ju sett några tecken på att man är seriöst intresserad av vad resenärerna vill. Turlistorna är ju rena slumptabellerna! Har vi pendlare råd med ett sådant företag?

Jag har nu väntat i en månad på besked från SJ om vilka bestämmelser de stödjer sig på och jag möts av kompakt tystnad. Förmodligen finns det inget stöd och det vågar de inte gå ut med. Nu har man ju hotat med att komma med nya bestämmelser enligt uppgifter i Uppsala Nya. Sedan får man nog hyra in nya stormtrupper som patrullerar perrongerna.

Leif Lagerstedt

At 23:23 22/08/2003 +0200, you wrote:

Det borde ju gå att få en tydligare definition på "säkerhetsrisk". Tågen är
ju olika hårt 'packade' beroende på tid på dygnet. Att ha sittande
passagerare på halvtomt tåg en sträcka av sju mil måste väl vara en mindre
säkerhetsrisk än att ha stående passagerare på ett överfullt tåg, samma
sträcka?

/ Irma Ridbäck