[uppsalapendeln] Re: Årskorten ev. framtid

  • From: Irma Ridbäck <irma.018129984@xxxxxxxxx>
  • To: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>,<Uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 26 Feb 2004 21:03:17 +0100

En tydlig information. När allt fler köper årskort måste några motas bort.
Privilegier passar bäst för ett fåtal och påverkas enklast genom priset.
Begränsningspriser finns också inom andra områden, men här ovanligt tydligt!
Affärsresenärerna är en liten, prydlig och tyst grupp som inte stör, arbetar
med sina kalkyler på datorn, ställer inte onödiga frågor och som gärna byter
till tofflor under resans gång.

De nya priserna i Klass 2 s k ?Just nu¹-biljett är förvirrande, för att inte
säga enfaldig, nej! mångfaldig, sex tågtillfällen, fem olika priser, för
sträckan Uppsala - Östersund. Vilket gör att man hellre väljer ett slags
?normalpris¹.
Jag tycker det låter mycket oroande med  avräkningssystem för
pendlarsträckan Uppsala-Stockholm. SJ har väl tagit efter Uppsalabuss
avräkningskort. Priserna kan ju enklare justeras om man gör avräkning i
stället för att kunden får betala och får kvitto på ett års resor i förväg.

Irma Ridbäck