[uppsalapendeln] Årskorten ev. framtid

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: Uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 25 Feb 2004 21:46:17 +0100

Nu har jag hört litet om hur SJ tänker sig hur de nya årskorten skall fungera, med förbehåll för att jag missförstått. Det blir bara ett årskort kvar, det dyraste och det kommer enligt uppgift att kosta 120 000 kr (om detta är sant måste syftet vara avskräckning). De andra försvinner och ersätts av ett slags avräkningssystem. Man betalar in ett valfritt belopp till SJ och får sedan köpa biljetter med 20 procents rabatt tills beloppet är förbrukat. Gotlandsbolaget försökte införa något liknande men råkade ut för kraftig kritik. Några slutsatser, mycket tentativa:

Det verkar riktat mot oss Uppsalapendlare som använder SJ:s årskort. Vi åker för mycket och har missbrukat det enligt SJ:s synsätt. Med det nya systemet blir vi automatiskt mer eller mindre uteslutna eftersom det nya avräkningssystemet inte kommer att kunna fungera för Uppsala-Stockholm. Vi kan ju inte gärna knalla in på stationen och köpa biljetter varenda gång. Det kanske inte ens gäller på sträckan, förmodligen inte. Man vill mota in oss i fållan. TIM och inget annat, rätte och packe sig därefter!

Det verkar handla om ett nytt försök att satsa på enbart affärsresenärer och dit räknas inte vi pendlare. Intressant att SJ nyupptäcker affärsresenärerna då och då. Fast det nya systemet drar nog över folk till flyget, där konkurrensen tvingar fram lägre priser.

Så för mig innebär det att jag köpt mitt sista årskort (det 35:e) och att SJ upphör att vara ett alternativ vid resor utom just mellan Stockholm och Uppsala. Fast om Swebus tar fram bekväma bussar så ... Sedan blir det buss och flyg som gäller. Efter de två senaste årens erfarenheter kan jag inte säga att jag kommer att sakna SJ. Men lita på att jag kommer att systematiskt "missbruka" mitt nuvarande kort innan det går ut! Det blir nog fler som gör.

Leif Lagerstedt