[uppsalapendeln] Årskort m.m.

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 14 Dec 2003 11:06:45 +0100

För några dagar sedan fick vi alla som har SJ:s årskort ett kryptiskt och odaterat brev. Det enda påtagliga beskedet var att från nyår säljs inga årskort med längre giltigthetstid än till utgången av juni 2004. Man håller på med en översyn av hela biljettsystemet. Sedan står det att nya årskort som köps från januari endast får köpas 15 dagar före första giltighetsdag. Vad menar de, om man försöker köpa ett 14 dagar innan eller 17 dagar innan? Påminner om vad som då och då står vid snabbkassorna i snabbköpen: Endast fem varor! Menar de tidigast eller senast? De redan köpta korten får (i nåder) gälla hela tiden ut, tror jag, men de kanske försöker med någonting ändå.

Nog skämtat. Jag har försökt fråga runt litet och det verkar klart att man tänker ta bort årskorten utom det dyraste (65000 kr) som dessutom kommer att bli mycket dyrare. Bakgrunden är naturligtvis att vi otäcka årskortsinnehavare använder dem alldeles för mycket. Det cirkulerar en del vandringssägner inom SJ om folk som åker dagligen mellan Stockholm och Göteborg resp. Malmö och därför anses missbruka korten. Det finns mig veterligen en person (som jag känner väl) som gör det mellan Stockholm och Malmö, han intervjuas då och då i dagspressen. På Stockholm-Göteborg-sträckan finns det nog några få som gör det, men det verkar jobbigt. Vidare ogillar man mycket att vi använder dem för att pendla mellan Stockholm och Uppsala. Jag tror att bakgrunden till detta fortfarande är att de olika affärsenheterna inom SJ inte kan göra upp om hur man fördelar bytet (årskortspengarna) och därför vill man dela upp allting, intäkter och resenärer mellan sig. En konsekvens blir kanske att årskorten (eller deras efterträdare) inte kommer att gälla på TIM och andra nät utan bara på vissa fjärrtåg, främst X 2000.

Det förekommer resonemang att man vill att ha något system för att räkna av resorna från årskorten (begränsat antal resor e.d.), vilket vore ett bra sätt att bli av med pendlarna. Ett annat alternativ vore att endast sälja årspendlarkort för vissa sträckor (med begränsning av antalet resor) och endast ha kvar det dyraste för företag e.d. Som ni ser verkar man överväga en "Endlösung" för Uppsalapendlarna, inga fjärrtåg mer! Att koncentrera sig på kvalitet och pålitlighet, tjaa...

Så just nu verkar man vara på väg mot ett system där en liten grupp, mest företag, får allt medan övriga reserärer låses in med begränsade biljetter. Ökar man verkligen intäkterna på detta sätt, jag tvivlar. Under mina pendlarår (1969-2003) har jag sett många biljettsystem, rabatter, begränsningar, prishöjningar eller prissänkningar passera revy och inget har hjälpt SJ. Kanske är det helt enkelt så att det nuvarande upphandlingssystemet är misslyckat från början. Det kanske inte finns förutsättningar i Sverige, med dess ojämnna befolkningstäthet, att driva ett sådant system. I England med mycket tätare befolkning har det gått illa. Deras Banverk, Railtrack, gick i konkurs. Det finns omfattande missnöje, främst i sydöstra England.

SJ har kanske inte en chans att klara nuvarande system? Europeiska kommissionen har inte godkänt utbetalningarna från ägaren-staten ännu. Om den säger nej så är spelet över, även om man kan ta strid till EG-domstolen och vinna litet tid.

En så länge kan man bara spekulera, men det kan ju vara bra att vara beredd på litet av varje från SJ i vår. Det är verkligen svårt att se SJ som en partner som man kan samarbeta med utan snarare som en motpart med andra intressen än pendlarna/resenärerna. Vi måste fundera över taktik, massmediekontakter, politiska kontaktvägar m.m.

Mitt nuvarande årskort Silver Plus går ut den 31 oktober 2004. Gissa om jag kommer att åka extra mycket med det nästa år. Normalt brukar jag åka för ca 50-55000 per år (pendlandet inräknat, kortet kostar 45000) men nu djäklar skall det åkas! Så mycket X 2000 som möjligt mellan Uppsala och Stockholm, åka till Göteborg och äta lunch och sedan tillbaka etc. Sedan väntar Reginatågen eller något liknande.

Leif Lagerstedt