[uppsalapendeln] Re: reklamation // bussåkande]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 27 Nov 2002 08:44:33 +0100

BUSS
=====
Buss  är naturligtvis inte den bästa lösningen för alla, men om busstrafiken
blir trovärdig som alternativ så uppnär vi
den så efterlängtade konkurrensen och valfriheten, och då tror jag att vi fär
se en helt annan attityd från SJ.

Många har pekat på att dagens problem verkar "olösbara" eftersom SJ VET att de
sitter i säkert bo, och tjänar
mycket pengar på Uppsalapendeln. Incitamenten att förbättra tjänsten blir
mycket få när man har monopol på det viset.
Kunderna har inga elternativ, och kommer att köpa tjänsten oavsett hur uselt
man presterar.

Reklamation:
============

Vad jag vet så vill SJ ha in reklamationerna skriftligen till kundtjänsten i
Krylbo. Adressen är:

TiM/SJ Kundtjänst
Stationsgatan 4
775 50 KRYLBO.

fax-nr 0226-77690.

Eftersom man också behöver en kopia på biljetten, så accepterar de inte e-mail.
Jag brukar dra mitt pappers-TiM-kort i kopiatorn (fram- och baksida) och bifoga
det med ett surt brev om de förseningar
som jag varit med om och att jag vill ha pengarna tillbaka för dessa.

Jag uppmanar alla att skicka in era förseningar till adressen ovan och kräva
pengar tillbaka!

Tyvärr så funkar inte handläggningen av reklamationerna särskilt bra (heller).
Efter haverierna i julas fick jag vänta 4 månader på kompensation.
Legio i resebranschen är annars max 2 veckors svarstid, nåt som alla (inkl.
flygbolagen) lyckas med, utom SJ.
Så man kan ju föreställa sig hur många som klagar.

/F

Irma Ridbäck wrote:

> Lägg ut den färdiga reklamationsblanketten på hemsidan. Då kan man snabbt
> fylla i den och skicka/lämna in. Men vad händer när man skickar in
> reklamation per post?? Svarar SJ eller SJ:s kundtjänst på brev??!!!??
>
> Det har tagits upp frågan om att åka buss. Men buss är inget alternativ! Att
> åka buss förlänger för min del bortovaron med minst 50 minuter, d v s det
> blir nog oftare 13 timmar i stället för 11-11,5 timmar.
> Tåg är bra, bekvämt, man kan arbeta under tiden. Det är tidtabellen som är
> trång, det är vagnarnas och lokens kondition det är fel på.

> [...]

-- Binary/unsupported file stripped by Ecartis --
-- Type: text/x-vcard
-- File: Fredrick.Beste.vcf
-- Desc: Card for Fredrick Beste