[uppsalapendeln] problem med "stämplingen"

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Mar 2004 08:57:10 +0200

I går (2004-03-30) laddade jag mitt TiM-kort i automaten på Centralen med
300 kronor (kl.16:40)

När jag försökte stämpla kortet fick jag meddelande om att ?transaktionen
var avbruten?.

Numera är jag är VÄLDIG NOGA med stämplingen, så jag testade en annan
apparat, där gick det bättre - stämplingen gick som det skall (16:48)

MEN (!) jag hann även notera att det blev endast 176 kronor kvar från de
ursprungliga 300 jag satt in för 8 minuter sedan.

Har jag stämplat två gånger? ? tänkte jag.  Kontoutdraget visade dock att
endast en transaktion var registrerad, men saldo minskade med ett belopp som
motsvarar två!

TiM- automater drar alltså pengarna först och registrerar transaktionen lite
senare!!!

De kan alltså dra av pengarna UTAN att registrera transaktionen! Rena
stölden!

På kundtjänsten kunde man inte förklara fenomenet, men berättade att det
förekommer små och stora konstigheter med automater då och då. Jag fick 62
kronor insatt tillbaka på mitt kort.

Nu undrar jag hur kan SJ hellre fälla än fria när de drar av pengarna på
kortet utan att biljettköp registreras? Kunderna, precis som jag, kan snällt
stämpla en gång till utan att märka att pengarna drogs två gånger. Nästa
gång man stämplar är man övertygad att pengarna finns på kortet (man laddad
ju det nyligen) Man visar kortet i all hast för automaten och tror att
stämplingen gick bra, men pengarna visar sig vara slut, då blir det
KONTROLLAVGIFT!

Som Fredrik skrev förut automaterna MÅSTE fungera perfekt om man skall
tillämpa den hårda linjen taktik.  Mitt exempel ovan visar att så är inte
fallet.

/D