[uppsalapendeln] personalen motarbetar sig själva samt sitt eget företag....

  • From: anders.s.eriksson@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 29 Jan 2004 08:40:18 +0100

Ja - så var det dags igen....

16,40 mot uppsala skulle avgå 1700 enligt tavlorna - men vid 16,40 ändrar
man sig och säger att det blir inställt och hänvisar till "nästa avgång mot
uppsala" (banverket - vågar nog inte ropa ut något  klockslag - för de har
ingen koll som vanligt + att sannolikheten att 17,10 ställs in på grund av
lokskada är så stor...)

Nästa avgång är 16,55 - detta tåg är ett intercity som rustats upp för att
ersätta x2000. mao ett fräscht tågsätt med tygmatta och klarare blå färg
utvändigt.

Där ropar en mkt otrevlig tågmästare (Ann-Sofie) att detta intercitytåg är
egentligen ett x2000 och absolut inga resande med lokalbiljett kommer att
tillåtas. Särtillägg på ca 100 kr kan lösas ombord. Startar en diskussion
med kvinnan i fråga medan jag börjar söka Irja på sj.
"hmm vore bra i fall sådanna beslut som du pratar om inom SJ kunde komma oss
som arbetar till del. Jag går efter mina regler och enligt min lista är det
här tåget fullt"
- men SJ kommer att slippa betala ut pengar på resegranatin ifall jag får
åka med + att ca 75 % av platserna i 2-klass är tomma - jag har ju själv
suttit där innan du slänger ut mig!"
- Du kommer aldrig få åka med mig i alla fall - trotsar denna kvinna mig.

SÅ det var bara att vräka ut lite skäll på Irja som jag får tag på när tågen
börjar rulla ut från stationen.

17,10 blir givetvis överfullt - men loket fungerar + att det är den roliga
äldre mannen som ropar ut vilket tåg man sitter på, vart det ska gå, att det
är 2 minuter kvar till avgång etc UNDERBAR SERVICEMÄNNISKA!!
Sedan vågar tom konduktörern (sj -språk = tågvärden) att gå runt och kolla
biljetter. DEt är också en trevlig kvinna - som är bra på service (henne
borde SJ använda sig av i utbildningssyfte)

Summa av kardemumman - jag blir 30 minuter sen - SJ får betala en massa
pengar i resegarantin i onödan - ett halvtomt tåg går mot borlänge - arga
resenärer....

Dessutom när jag kommer hem har jag fått avslag på en resegranti - "enligt
våra noteringar var tåget bara 19 mintuer försenat" - SJ kanske räknar med
när man rullar in på stationen som att tåget är framme. Man kanske ska
slänga sig av i farten - för då skulle det nämnda tåget vara framme 19
minuters försenat.... enligt stationsklockan är tåget 21 mintuer sent när
jag klvier av som första passagerare...

Känns tryggt att åka statligt - man får inte mycket uppskattning där inte...

Ha en underbar dag...

Anders