[uppsalapendeln] =?iso-8859-1?Q?SV:_[uppsalapendeln]_Re:_VB:_Re:_Första_? =?iso-8859-1?Q?dagen_-_nya_tidtabellen?Date: Tue, 17 Jun 2003 12:45:11 +0200

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>

Eva Britt.
Visst skall alla få ta lagstadgad semester. Det är inte det saken handlar om.
Och visst är det färre som pendlar på sommaren än annars. Det kan väl vara
befogat att köra färre tåg då. (eller åtminstone kortare. Då behövs bara en
tågvärd, så den andra kan ta semester)
Det som stör mig (och, antar jag, Fredrik) är att SJ *varje år* går över till
sommartrafik innan de flesta tagit semester, och fortsätter köra sommartabell
långt efter att de flesta kommit tillbaka.
Det är samma elände som då och då uppträder inom vården, där akutavdelningarna
plötsligt inte räcker till på sommaren (eftersom folk trots allt blir akut
sjuka eller föder barn även under sommaren).
Det är skillnad på att dra ned och dra ned för mycket.
Planerade operationer kan vänta till hösten, men akutvård och förlossningar kan
det inte.
Vissa avgångar kan tas bort och vissa tåg kan kortas på sommaren, men det måste
ändå gå att ta sig till jobbet utan att behöva trängas i mittgången.

Och nu är det ju faktiskt så att vi får betala lika mycket för månadskortet,
oavsett om det är sommar eller inte.
Om man utsträckte giltighetstiden på månadskorten eller körde med
lågtrafikstaxa hela dygnet, så skulle jag itne säga något, men nu betalar vi
fullt pris (med råge) för halv service, och det duger inte. Så kan man bara
göra mot människor som inte har något val.
/Gustav

        From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
        To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
        Date: Tue, 17 Jun 2003 11:37:07 +0200

        > 07.10 avgick nästan kl. 7.15 i alla fall, sen fick vi krypköra och
        > släppa förbi precis alla andra tåg som fanns i närheten på hela
        > sträckan...
        >
        > Ja, varför har man "övergångstabell"  inbakad i
        sommartidtabellen?
        > snacka om att röra till det!! Hade det inte varit lättare, om  man nu
        > ska ha sommartidtabeller
        > överhuvudtaget, att ha EN ändring i säg,  slutet av juni och så EN
        > ändring tillbaka i augusti??? Ska inte kunderna ha det så lätt som
        > möjligt att "förstå"  produkterna?
        >
        > Sen är jag allmänt kritisk till konceptet med sommartidtabell - den
        > tidsperiod som den gäller motsvarar inte verkligheten, det finns
        >inga människor som tar semester på av SJ stipulerad
        > tid (sammanfaller rätt väl med skolornas sommarlov???) , utan
        vad det  handlar om, är att SJs personal ska kunna få
        sommarsemester  (det har  Sj-ansvariga faktiskt  "erkänt"),