[uppsalapendeln] =?iso-8859-1?Q?SV:_[uppsalapendeln]_Re:_Nu_måste_pendlarnätve? =?iso-8859-1?Q?rket_agera!!?Date: Thu, 11 Sep 2003 13:08:06 +0200

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>

Ja just nu finns det ju annat som dominerar. Måste säga att jag har lite svårt
att jobba upp den vanliga ilskan över SJ just idag.

Men jag uprepar vad jag tidigare sagt: Om det någonsin skall bli någon ändring
måste nuvarande system på järnvägen brytas upp.
Antingen får man återgå till den gamla ordningen med statligt monopol och en
genomreglerad järnvägstrafik, eller så får man ta steget full ut och avskaffa
SJ:s privilegier. Låta SJ konkurrera om sträckorna på lika villkor med alla
andra trafikbolag.

I det andra fallet handlar det konkret om att kräva en upphandling av trafiken
uppsala stockholm. En upphandling där vissa kvalitetsmål måste vara uppfyllda.

Jag vet inte hur man effektivast kommer dit. Debattartiklar? Namnlistor till
politiker? Klistermärken och knappar?
/Gustav