[uppsalapendeln] =?iso-8859-1?Q?Re:_Angående_artikeln_i_Uppsalatidningen?Date: Fri, 6 Oct 2006 09:56:03 +0200

  • From: Anders Mörtsell <anders.mortsell@xxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>

Efter att ha läst artikeln i Uppsalatidningen nr 37, där Jan Kyrk påstår att SJ
har över 90% punktlighet på sträckan Uppsala - Stockholm, tänkte jag att jag
skulle bokföra förseningar på denna sträcka under en vecka bara för att göra
ett stickprov. 90% tycker jag verkar vara en lite väl hög siffra för
pendlarresorna. Den utvalda veckan var veckan efter det att jag läste artikeln,
dvs denna vecka (nummer 40).

Det är ju så med oss pendlare att vi inte åker jämnt utspridda under dygnet, vi
åker morgon och kväll. Om tågen går i tid mitt på dagen och mitt på natten är
det relativt ointressant i en diskussion om pendlarnas situation och SJs
ständiga förseningar som drabbar dessa pendlare. Min bedömning är att de allra
flesta pendlare på sträckan Uppsala - Stockholm åker någon gång mellan 06:40
och 08:10. Det är dessa tåg, samt mellanliggande avgångar, jag tagit med i min
sammanställning. Av praktiska skäl har jag inte haft möjlighet att sammanställa
motsvarande lista för kvällstågen i den motsatta riktningen.

Enligt SJ är ett tåg som är fem minuter försenat inte försenat. Hallå George
Orwell, hör du detta? Ett tåg som är två minuter sent är ju i alla fall inte
för tidigt, inte heller enligt tidtabell, utan helt enkelt två minuter
försenat. Själv har jag anslutningar att passa och en försening på fem minuter
är väldigt besvärande och irriterande, framför allt när den nominella restiden
inte är särskilt lång. På denna sträcka motsvarar fem minuter en 15-procentig
försening. Enligt Kyrk "har vi [SJ] gjort rätt stora förbättringar under senare
år". Varför inte ändra de magiska fem minuterna till tio minuter, då skulle ju
SJ nästa år kunna påstå att "nu har vi gjort ännu större förbättringar,
punktligheten är nu över 96%", utan att någonting alls hänt vad gäller tågens
ankomsttid till stationerna. Jag har valt att bokföra alla förseningar men
andelen större än fem minuter går också att utläsa.

För att ingen skall behöva oroa sig över att resultaten kan vara beroende av
kvaliteten på min egen klocka, dåligt humör etc. baseras denna sammanställning
helt och hållet på BANVERKETS EGEN STATISTIK.

Hur såg det då faktiskt ut denna vecka? Sträckan Uppsala - Stockholm, avgångar
fom 06:40 tom 08:10, vecka 40:

47% punktlighet, andel försenade tåg 53% (inklusive inställda tåg)

Vad betyder då Kyrks uttalande om "över 90% punktlighet" för oss pendlare?
Ingenting. Under denna vecka kunde 53 procent av morgontågen Uppsala -
Stockholm inte hålla tidtabellen utan kom fram försenade till Stockholm C. I
några fall (8) var förseningen visserligen liten, i fler fall (16) var
förseningen betydande.

Använder man SJs definition av försening, dvs mer än 5 minuter (i praktiken 6
minuter eftersom man bara räknar minuterna, 5:50 avrundas således till 5), ger
det 64% punktlighet, 36% försenade tåg. För mig kändes denna pendlarvecka helt
normal vad gäller SJs prestation, SJ kanske kommer att hävda att de hade en
ovanligt dålig vecka. För att förbättra det statistiska underlaget kommer jag
därför att upprepa min sammanställning fler gånger, tex under vecka 45, om jag
har möjlighet.

/Anders

Detaljerad statistik, försening i minuter (inst=inställt tåg), Banverkets
statistik:

Avgång  Tåg   2 okt   3 okt   4 okt   5 okt   6 okt

6:40    811              37      27

7:00    883            inst      35

7:10    813       2    inst    inst              11

7:22    225               8       2               7

7:30    885              15       1               7

7:35     11              13       2               1

7:40    815              59       1

8:00    887        1           inst       2

8:10    817              19      22