[uppsalapendeln] =?iso-8859-1?Q?RE:_[uppsalapendeln]_Re:_Trafikläget_i_morse?Date: Tue, 23 Jan 2007 12:48:28 +0100

  • From: Anders Mörtsell <anders.mortsell@xxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>

Ibland händer det att Banverket korrigerar sina angivna ankomsttider, men då
brukar det oftast bara vara ±1min. I det här fallet är det troligare att
Fredrik skickade sitt mail innan 07:40-tåget anlänt till Stockholm C och 15 min
är en "beräknad ny ankomsstid". De algoritmer Banverket använder när de
beräknar ankomsttider torde dock stå utanför de i dag kända vetenskaperna.

Skickar med jämna mellanrum frågan till SJ och Banverket. Jag får oftast svar,
men inte på den fråga jag ställt. Tex: Hur kan det komma sig att Banverket kl
17.58 (stationsklocka) uppdaterar displayer och ropar i högtalare att ny
beräknad avgångstid för 17:30-tåget (det är nu något år sedan) är 17:55. Trots
att tåget ännu inte kommit in till perrongen och klockan redan har passerat
17:55! När vi kliver på tåger några minuter senare upplyser konduktören oss om
att anledningen till förseningen är att det är fel på loket och att vi kommer
att bli stående i Stockholm minst 20 minuter. Visste inte trafikledningen det?
Varför lurade de oss att inte springa iväg från spår 18 och ta 18:10 från spår
3 i stället? Ett tåg vi nu missat och fick snällt sitta och vänta ytterligare
ett tag innan loket var reparerat. Varför kan de inte göra en lite mer proffsig
bedömning av tågens tider än vad vi amatörer på perrongen kan göra?

Svaret:

"
Hej

Tack för ditt mejl.

Jag vet inte specifikt vafrör denna avgång var försenad, vi vet dock att ett
tekniskt fel var orsaken.
"

Men jag frågade inte om vilket teknisk fel som orsakade förseningen, utan
varför de inte kan ge lite bättre och mer realistisk information om
avgångstider i samband med förseningar. Nytt svar:

"
Hej

Tack för ditt mail.

Vi har noterat dina synpunkter och frågor och skickat dem vidare till
våra kollegor som ansvarar för den avdelningen, för kännedom.
"

Och så var det ärendet avslutat...

/Amders