[uppsalapendeln] =?iso-8859-1?Q?Ny_statistik_på_Uppsalapendelns_punktlighet?Date: Wed, 1 Nov 2006 22:02:53 +0100

  • From: Anders Mörtsell <anders.mortsell@xxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>

Här kommer en liten uppföljning på mitt tidigare stickprov på SJs punktlighet
på sträckan Uppsala  - Stockholm. I stället för ett nytt stickprov har jag
samlat statistik för hela föregående månad,  dvs den 2:a till 31:a oktober,
dock endast vardagar. Precis som förra gången har jag tagit med  morgontågen
mellan 06:40 och 08:10, de morgontåg som jag tror de allra flesta pendlare åker
med på  morgonen.

Punktligheten för dessa tåg denna månad var enligt Banverkets statistik 54%,
dvs 46% av tågen ankom till Stockholm C försenade i förhållande till
tidtabellen.

Totalt 198 avgångar ingår i denna statistik och siffrorna ser ut att ha
stabiliserat sig rätt bra.  Tillfälliga "otursdagar" för SJ påverkar inte
slutresulatet nämnvärt utan detta är de siffror de  ser ut att hamna på över en
längre period.

SJ brukar ju inte tala om strikt punktlighet utan om tåg som är mindre än 5
minuter försenade.  Denna siffra blir för perioden 81%, dvs 19% av tågen var
mer än 5 minuter försenade till Stockholm  C, alltså vart femte tåg. C Mohlin
uppskattar andelen tåg med försening större än 20 minuter till  ca 5%, en
siffra som stämmer överens också med mina iaktagelser. 5% av tågen har en
försening  större än 20 minuter på en sträcka som nominellt tar 40 minuter, en
ganska stor siffra.

/Anders