[uppsalapendeln] inför mötet

  • From: "Jessica Elgenstierna" <jessicaelgenstierna@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 05 Feb 2003 08:22:01 +0100

Ett par grejer på CG-mötes-listan:

1. du kan ta bort märsta-vänthallspunkten. Till sist fick vi ju en vänthall, så nu ska vi väl slippa förfrysningar när vi står och väntar på tågen.

2. vet inte om jag läste slarvigt, men jag såg inget om det där nya, idiotiska, tvådelade biljettsystemet med lösa papperslappar + "nyckel" till SL. Nu har vi inte sett det i praktiken ännu, vet inte om de kommit på andra tankar? Du kan väl i alla fall protestera lite lamt!
För egen del skulle jag föredra om man kunde ha ett vanligt kontokort i hårdplast som man fyllde på en 30-dagarsperiod i taget (eller för all del för ett helt år om man föredrog det). Detta skulle förstås inte behöva visas upp för automaterna, periodkortet ger ju obegränsat antal resor. Och så skulle kortet funka för att öppna SL:s spärrar. Är det en utopi?

3. Dialogen, ännu en gång! Tryck hårt på det. Tänk om SJ kunde visa tillstymmelsen till intresse för att kommunicera med sina kunder! De där nyhetsbreven som sägs ha delats ut på tågen har jag ännu inte sett till. Åker jag för tidigt? (6.23)
Läser över huvud taget CG&co diskussionerna på den här listan? Endel av er tycker kanske att den ska vara ett slutet forum där man "lägger upp taktiken" mot fienden. Det tycker inte jag. Jag tror att vi skulle komma mycket snabbare framåt om SJ aktivt och lyhört deltog i debatten och ärligt, utan krumbukter besvarade våra frågor. Nu blir det ofta gissningar och spekulationer, vi försöker lägga ett pussel med de fragment av information vi har eftersom SJ är så monumentalt usla på att kommunicera.
Givetvis är den här kanalen inte den enda. SJ borde kommunicera med oss på många olika sätt. I elektroniska diskussionsfora, genom nyhetsbrev i pappersform och e-brev, förstås, men varför inte göra kundundersökningar också? Det är absurt att det är ett politiskt parti som delar ut enkäter och inte SJ själva. Och glöm inte det personliga mötet! Tänk om vi fick chansen att utgjuta oss öga mot öga med beslutsfattarna inom SJ i stället för att ge oss på den stackars tågpersonalen? Kanske kunde de bjuda in pendlarna till någon sorts event på Katalin, där vi bjöds på något trevligt, men där vi också fick prata med dem som bestämmer? Eller, om stressade pendlare har svårt att ta sig tid till sådant, kunde inte beslutsfattarna själva åka med samtliga pendlaravgångar under någon veckas tid och aktivt gå runt och prata med folk på tåget? Fråga vad de tycker, diskutera vad som kan göras bättre.

Bara några exempel. Ni kommer säkert på fler!

hälsningar

Jessica Elgenstierna
(snart f d pendlare, drygt en månad kvar, hurra!)

Planera drömsemestern på MSN Klicka här Reseguider, tips och biljetter ******************************** Du har fått det här brevet eftersom du är med på uppsalapendels e-postlista. Om du vill avsluta din medverkan, skicka ett tomt e-postmeddelande till uppsalapendeln-request@xxxxxxxxxxxxx med ämnet unsubscribe Vid eventuella frågor, kontakta uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************