[uppsalapendeln] fredagen 31/10, Stockholms central vid 3-tiden... nådens år 2003...

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 01 Nov 2003 09:37:45 +0100

...Jag anländer kl 14.50 till centralstation, planerat att åka med 15.10
till Uppsala.
Det tåget är förstås inställt på tablåerna. Typiskt! Men då trodde jag
att jag för en gångs skull hade lite tur - på spår 6
står intercity-tåget till Mora/Falun, avgångstid 14.55, som  - hör &
häpna - finns med i Uppsala-tidtabellen! Snabb som en vessla tar jag mig
till det tåget.

Kl. 15.02 meddelas att det saknas en lokförare. Upptäckte de inte det
förrän då? I tågets interna högtalarsystem efterlyses nån "lokförare
Ekström".
Andra tåg kommer och går utanför våra fönsterrutor, men  inte
Mora-tåget.  Flera utrop av stil  "ombordansvarig, kontakta föraren!!"
hörs. Jaså, då finns det en förare,  trots allt, då, kanske?
Överhuvudtaget är det ganska patetiskt och pinsamt att höra
Sj-anställdas interna meningsskiljaktligheter gapas ut
inför "öppen ridå", dvs oss kunder.  Drar mig till minnes en liknande
sitiation för nåt halvår sedan då de (lokförare och "ombordansvarige")
praktiskt taget grälade via internkommunikationen om nåt bromsprov, och
vi passagerare hörde alltihop. Så otroligt oproffesionellt!

Nu meddelades det, kl 15.07, att jourförare tillkallats, men att det
"skulle dröja kanske 10-15 minuter, jag vet inte" innan vi kunde åka. I
tidtabellen står det att ett annat tåg mot Uppsala kommer att avgå kl.
15.25, men med denna eftermiddags statistik färskt i minne så tvivlar
man ju att det tåget ens kommer  in, ännu mindre får tag i personal, och
allra minst avgår på tid... bah!

Man undrar ju vad som hände bland SJ-personalen mellan 14.55 och 5.02?
Det är 7 minuter, då det knappast kan ha undgått nån av dem (om de ens
var närvarande?) att tåget de facto inte rörde på sig. Varför agerade
man inte tidigare? Och varför informeras inte kunderna OMEDELBART (inom
en minut!)  så snart ett tåg inte lyckas avgå på utsatt tid? Varför  får
man alltid känslan av att SJ är "sist ut" att upptäcka att deras tåg
inte kommer och går? Det är mycket egendomligt, och ger en utomstående
person som jag känslan av att bolaget är så illa organiserat, har så
bristfälliga  rutiner, att all "extraordinär"  hantering som detta
innebär, alltid blir fullständigt "ad hoc"? Det finns inga  procedurer,
det finns inga  checklistor, ingen träning, osv. Tänk om  t ex
flygbolagen skulle ha det så, bara som jämförelse?

Utanför ropas 15.25-tåget mot Sundsvall ut på spår 17. Ska jag...?
Såna här val brukar alltid bli fel, ungefär som när man försöker byta kö
på posten eller systembolaget. Jag tvekar lite och blir kvar. jag har ju
åtminstonde en sittplats...

Kl. 15.20 meddelas att "jourlokförare är på väg, vi bör vara iväg före
kl. halv fyra".

Ser 15.25 försvinna norrut från spår 17 på utsatt tid. Mora-tåget står
kvar.

Kl. 15.29 börjar plötsligt vårt tåg att rulla! Hurra! 35 minuter sena...
I högtalarsystemet ber de oss att, i samband med biljettvisering (vilket
ord, förresten, låter som nån slags domstolsförhandling..) tala om om vi
ska vidare senare, verkar ju trevligt och servicevänligt. Men undrar vad
de kan göra för alla stackars Dala-resenärer som nu kommer att missa en
massa anslutningar.

Frågor som inställer sig... hade detta blivit bättre om fullständig
information givits mycket tidigare? Svaret är JA, det hade det
säkerligen. Det kan inte bara dyka upp som en överraskning att en förare
 "plötsligt" saknas sådär. Det är baske mig omöjligt. Och om det
faktiskt ÄR så kort framförhållning inom SJ, så undrar man hur det
överhuvudtaget kommer fram några tåg? Hur organiseeras sånt här,
egentligen? Undrar om detta studerats på akademisk nivå...

Tåget "tjuvrusar" i typ 200 knyck nu, mot första stoppet, Arlanda. De
försöker väl, ehuru något fåfängt, ta in lite tid.

Plötsligt slår det mig - lokförarstrejken! Är det den som tjuvstartat, månne?