[uppsalapendeln] Re: ersättning för försenade tåg upphör - svarfrån SJ 13.11.2002

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 27 Nov 2002 08:50:09 +0100

Jag kommer att ta upp detta med Gordon. Att ta bort ersättningen (om det nu är
det som avses) är naturligtvis oacceptabelt.

Det lilla jag vet just nu är att SJ och Konsumentverket förhandlar om en ny
resegaranti, som påstods skulle vara bättre än den gamla.
Detta meddelades mig i oktober, och det sades skulle vara klart och träda i
kraft 1/12.
Eftersom trenden inom resegarantierna är att det blir mer och mer fokus på att
kunden/resenären skall hållas skadeslös (t ex SL's resegaranti där man får ta
taxi om Tunnelbanan kommer att försena en
mer än 20 minuter),så förutsätter jag att det nya avtalet mellan SJoch KV är
avsevärt bättre än det gamla.
Men varken SJ eller KV ville berätta några detaljer när jag frågade tidigare
(förhandlingstaktik?).
Jag förutsätter att de kommer att gå ut med vad som gäller när det är klart.

Men vad gör vi om villkoren för ersättning blir sämre än tidigare?

/F

Johnny Carlsson wrote:

> Hej glada pendlare!
>
> Förutom väldigt lång handläggningstid kommer SJ:s "värdecheckar"  att
> upphöra enligt besked från SJ. Passa alltså på gott folk medan tid är! Ska
> man få någon ersättning från SJ ska man ha gott om både tid och tålamod. Låt
> oss trötta ut dem! Vi betalar trots allt rejält!
>
> Jag citerar svaret på en reklamation som lämnades på Stockholms central
> (kassa 20)för det inställda tåget 12.9.2002, när avgången 18.40 mot Uppsala
> inte ersattes av något annat tåg. Nästa avgång var 19.10 och nådde inte
> [...]

-- Binary/unsupported file stripped by Ecartis --
-- Type: text/x-vcard
-- File: Fredrick.Beste.vcf
-- Desc: Card for Fredrick Beste