[uppsalapendeln] Re: en snabb granskning av nya tidtabellen

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 19 Aug 2003 08:47:03 +0200

7:30 tåget i morse väntade vid centralen ca 4 minuter.
Orsak: "För många tåg, för lite spår."

Jan Forsbeg funderar på att byta man på SJ för att bli av med badwill.

                  "Namnbyte ska göra SJ tuffare"

            http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2003%5C08%5C16%5C84440

                  Jan Forsberg är den femte SJ-chefen på fem år. Det är han som
ska göra det nedkörda bolaget lönsamt.
                  "De har inte gjort ett bra jobb", säger han om sina
företrädare.
                  För att få fart på SJ funderar Jan Forsberg på att byta namn
på bolaget och börja auktionera ut tågbiljetter via Internet.

                  Varje dag använder ungefär 80.000 människor SJ:s tjänster.
Trots det har det varit svårt att skapa lönsamhet i det gamla järnvägsbolaget.

                  I december förra året visade det sig att SJ mellan 1990 och
2000 förbrukat ungefär hälften av det egna kapitalet, och ägaren staten
tvingades i maj skjuta till 1,8 miljarder kronor för att få bolaget på fötter.

                  2007 är det meningen att SJ ska ha nått besparingsmålen. Det
innebär att SJ då måste göra en vinst på 400-500 Mkr. Under första halvåret i
år gjorde SJ en vinst på 32 Mkr samtidigt och ökade omsättningen med 4 procent
till 2.752 Mkr.

                  År 2007 räknar bolaget med att det egna kapitalet ska vara
2,2 Miljarder kronor och inte enbart de 1,8 miljarder som bolaget fick av
staten.

                  "De pengarna vi fått från regeringen och riksdagen är inte
ett bidrag utan ett kapitaltillskott. Det är bara till för att fylla på vårt
eget kapital och det används inte för att dumpa priserna", säger S:Js VD Jan
Forsberg.

                  Hur ska SJ bli lönsamt?
                  "Vi ska göra vårt utbud mer intressant och få människor som
inte annars åker tåg att börja göra det. I dag står bilen för 70 procent av
alla transporter i Sverige. Tåg och flyg står för 15 respektive 10 procent."
                  Hur ska ni få människor att ta tåget?
                  "Det finns många sätt. Genom att göra prisutspel. Erbjuda
bättre produkter till barnfamiljer. Locka affärsresenärer med att de kan
använda sin tid mycket effektivare på tåget. Anpassa utbudet och våra
serviceprodukter bättre och marknadsföra oss mycket skickligare. Vi ska även
bli bättre på punktlighet och information. Internt måste SJ också bli
effektivare."
                  I början av sommaren varslade SJ 700 personer om uppsägning.
Det betyder att nästan var femte anställd kommer att få gå.

                  Kan det komma fler varsel?
                  "Nej, det tror jag inte, då ska det hända något väsentligt
med marknaden. Det bör räcka."
                  På vilket sätt har SJ varit ineffektivt?
                  "Vi har inte anpassat oss efter utbud och efterfrågan. Vi har
producerat mycket mer än vad som behövts. En tidtabell har gjorts för de
kommande 18 månaderna och sen har tågen körts oavsett om det är påsk eller nyår
utan anpassning till hur många som reser."
                  SJ:s biljettsystem har fått utstå mycket kritik. I dag finns
det upp till 42 olika priser på en biljett mellan Stockholm och Göteborg.

                  "Det har blivit för många erbjudanden. Det är svårt att hitta
det man söker, även för personalen. Vi ska ordna det under hösten."
                  Hur ska det förändras?
                  "Även om vi har låga biljettpriser uppfattas vi som ett
högprisbolag, eftersom vi börjar redovisa våra högsta priser och sen går nedåt.
Medan de som går nedifrån och uppåt uppfattas som lågprisbolag, som till
exempel Ryanair. Vi hoppas kunna göra något som uppfattas mer positivt."
                  Hur har försöket med sista minuten-biljetten slagit ut?
                  "Den är väldigt populär. Men det är ingen riktigt sista
minuten biljett. Man kan ju köpa biljetten redan 24 timmar innan resan. Vi ska
se om man kan göra det annorlunda och auktionera ut biljetterna kanske genom
att ha auktion på internet. Resenärer som skulle ha löst en normalprisbiljett
kanske köper en sista minuten-biljett i stället och det var inte det som var
tanken. Sista minuten för mig är att fylla tågen."
                  I Europa har det sedan länge funnits höghastighetståg. Det
svenska järnvägsnätet är relativt föråldrat. I Sverige finns det dock inga
planer på att införa snabbtåg.

                  "Vi kommer nog aldrig att få se riktiga höghastighetståg i
Sverige. Men järnvägsnätet ska i alla fall byggas om så att tågen kan köra i
250 km i timmen och det räcker gott och väl för svenska förhållanden."
                  "Vi har inte så mycket människor så att vi kan köra 500 km i
timmen. Då skulle vi få samma problem som SAS fick i mitten på 1980-talet när
man hade jumbojets, då transporterade man så mycket människor på en gång att
det bara gick att ha ett fåtal avgångar per dag, men människor vill resa
oftare."
                  SJ beräknar att det kommer att dröja fem till tio år innan
tågen kommer att kunna köra i 250 km i timmen på de mest tättrafikerade
sträckorna.

                  "När tåget kör 250 km i timmen kommer det bara att ta cirka
3,5 timmar till Malmö, och då blir tåget en svår konkurrent till flyget.

                  Allting som kommer under tre timmars resväg är till tågets
fördel. Det ser man framför allt på linjen Stockholm-Göteborg, där vi är
marknadsledande."
                  Närmast kommer Jan Forsberg från flygindustrin. Han var vice
VD i SAS koncernledning och har sammanlagt jobbat tolv år inom flygindustrin.
Han tillträdde som VD för SJ i april förra året.

                  Varför tog du jobbet som chef för SJ?
                  "Jag fick en förfrågan, och man ska inte trampa för länge på
samma stig. Dessutom hade jag arbetat tolv år inom flygindustrin. Flyg och
järnväg är som transporter oerhört lika varandra. Det är 10.000 meter i
vertikalled som skiljer. Sättet att planera och bemanna ett tåg är likadant."
                  Hur känns jobbet som VD för SJ efter ett drygt år?
                  "Jag tycker det är jättekul. Det jobbiga är att vi
massmedialt får mycket negativ kritik."
                  Hur menar du då?
                  "När vi berättar om bra saker så skrivs det inget om det. Men
när något gått dåligt skrivs det mycket. Företag mår i och för sig bra av att
granskas, då ser man hur man uppfattas publikt. Men någon enstaka gång tycker
man att vi borde kunna få lite positiv kritik."
                  En månad när det inte varit någon speciell nyhet om SJ
publiceras det 350-400 artiklar om bolaget. När det hänt något speciellt skrivs
det 600 artiklar per månad.

                  "Så fort vi drar in en linje blir det ett herrans liv. Det är
inte alls samma sak när det gäller flyget. Om vi lägger ned en linje gör vi det
för att folk inte reser på den sträckan."
                  "Men det verkar som om SJ har en annan betydelse för folk.
Människor använder tåget på ett annat sätt än flyget. Vissa är också helt
beroende av järnvägen."
                  Varför är SJ så påpassat?
                  "En del av det här beror på SJ:s historia. Vi har varit ett
statligt verk och i Sverige har människor lärt sig att man gärna ska kritisera
myndigheter. Människor är inte kunniga om att SJ i dag är ett privat bolag som
bara sköter persontrafiken. Det andra tar Banverket och några till hand om.
Verks- och myndighetsstämpeln lever kvar."
                  Vad ska ni göra åt det?
                  "Jag har funderat på det. Kanske skulle vi byta namn. Vi
heter ju bara SJ AB och alla förknippar ju det med statens järnvägar. Vi har
ett vilande dotterbolag som heter Sveriges järnvägar. Man skulle kanske kunna
lägga till det till namnet SJ AB.

                  Du är den femte SJ-chefen på fem år. Hur länge stannar du?
                  "Så här långt tillhör jag väl dem som suttit längst. Jag ska
vara här och bidra till SJ:s utveckling. Det brukar ta fem till sju år att få
ordning på ett företag."
                  Hur vet du det?
                  "Jag har jobbat med att driva stora förändringsprocesser
under de senaste 25 åren. Efter fem till sju år riskerar man att själv bli
proppen i flaskhalsen. Är man väldigt lyckosam är det lätt att tappa omdömet,
då tror man till slut att allt man rör vid blir till guld."
                  Hur gör du för att undvika hybris? Har du några nejsägare
omkring dig?
                  "Man behöver goda kollegor. Det är farligt att ha ja-sägare
runt sig. Man måste ha ett bra team med människor som är självständiga och som
kan ta diskussioner."
                  Hur ser du på dina företrädare?
                  "Man kan bara konstatera att har man förbrukat bolagets egna
kapital på det sätt som gjorts, så har man inte gjort ett bra jobb."
                  Kan det kännas tungt att leda SJ?
                  "Ja, visst skapar det press att ha ett så stort ansvar.
Samtidigt vill jag att alla ska kunna ha det rimligt bra."
                  Ska Sverige införa euron?
                  "Svår fråga. Jag har inte tagit ställning till det ännu. Det
finns mycket på både minus- och plussidan."
                  Åker du mycket tåg?
                  "Jag åker en del tåg, men inte till jobbet. Det är för
krångligt. Jag bor på Lidingö och måste först åka lokaltåg och sen tunnelbana.
Men det hade förstås varit möjligt."

                        Femte chefen på fem år
                        Namn: Jan Forsberg
                        Ålder: 52 år
                        Examen: 1977 från KTH
                        Arbetar: 70 timmar per vecka
                        Lön: 2 Mkr per år och två års fallskärm
                        Karriär: Logistikchef på Tour & Andersson, VD SAS
Service Partner, VD Gate Gourmet Northern Eurpe, vice VD i SAS koncernledning
och VD för SAS flight support
                        VD för: SJ AB
                        Företagsform: Bolag sedan januari 2001
                        Antal anställda: 3 700 varav 700 är varslade
                        Antal resor per dag: 80 000
                        Antal trafikerade orter: 350
                        Marknadsandel: 42 procent av den långväga
kollektivtrafiken
                        Omsättning: 5,7 miljarder kronor 2002
                        De senaste fem VD:arna och generaldirektörerna:
                        Jan Forsberg, Sune Karlsson, Kjell Nilsson
(generaldirektör), Daniel Johannesson och Stig Larsson
                        Källa: SJ