[uppsalapendeln] VLT 2006-02-20 "Ibland värre än en boskapstransport"

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>, Kurt Hultgren <kurt.hultgren@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 20 Feb 2006 12:20:03 +0100

Artikeln publicerad 2006-02-20 05:58 http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=187011

Ibland värre än i en boskapstransport

Visst är det dyrt att pendla. Särskilt i förhållande till vad man får för pengarna. Det säger Thomas Bayard, som åkt mellan Västerås och Stockholm i två år.

Han fick jobb som projektledare inom IT-branschen i januari 2004. Några motsvarande jobb fanns inte i Västerås just då. Därmed började pendlandet.
Oftast åker Thomas Bayard till kontoret minst fyra dagar iveckan. Han köper sitt månadskort i en automat för att få det lägsta priset, 2 660 kronor i månaden.
- Jobbet ligger på Kungsgatan i centrala Stockholm och jag har nära hem från stationen i Västerås. På det spar jag både tid och extra pengar. Hade det inte varit för det så vet jag faktiskt inte om jag hade stått ut.
Han är mycket missnöjd med SJ:s service på sträckan: Morgontågen till Stockholm är nästan alltid överfulla. Det är ofta problem med förseningar och inställda tåg. Plus att informationen till resenärerna är dålig.
- De senaste månaderna har det varit lite bättre med platserna. Jag tror de har satt in några extra vagnar så att inte lika många behöver stå.
Thomas Bayard tjänar inte dåligt som projektledare, men pendlingen blir ändå en stor utgift varje månad. Han förstår inte hur folk med sämre betalda yrken har råd med månadskort.
- Kostnaden för ett månadskort innebär i praktiken omkring 5 400 kronor i oskattade pengar. Och så mycket högre är faktiskt inte lönerna i Stockholm. När jag anställdes ville jag ha upp lönen för att jag skulle pendla, men det fanns inget utrymme för det enligt arbetsgivaren.
För ett år sedan började Thomas Bayard att blogga, bland annat om sitt pendlande. I en text från i somras konstaterar han att förhållandena är bättre i en boskapstransport än ombord på ett SJ-tåg.
- I somras var det otroligt varmt ombord på vissa tåg, säkert upp emot 40 grader. För boskapstransporter finns vissa regler, men SJ behöver minsann inte rätta sig efter något.
Lotta Sandhammar
021-19 92 99
lotta. sandhammar@xxxxxx

Fotnot: Adressen till Thomas Bayards blogg på internet är: http://bejcon.webblogg.se