[uppsalapendeln] Re: VB: Re: Första dagen - nya tidtabellen

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 17 Jun 2003 12:46:08 +0200

Många verksamheter som inte kan stänga under sommaren kallar in semestervikarier för att klara verksamheten - däribland sjukvården!
Det gör uppenbarligen inte SJ. Det är ingen som missunnar SJ-anställda deras lagstadgade semester, men när den de facto
innebär att arbetspendlare får det bökigare att ta sig till jobbet, och det saknas realistiska alternativ, ity SJ är ett trafikmonopol, då är det
ett problem.

Det finns nog få pendlare som kan kosta på sig 10 veckors semester under Juni-Augusti, de flesta har 5 eller 6 veckors semester/år och dessa dagar
skall även räcka till jullov, div. klämdagar, etc.

Varför skall fullbetalande pendlare behöva "stå ut med att det blir lite jobbigt över sommaren"? På mitt arbete är det full fart året runt, sommaren är inget undantag.
Dessutom tar våra kunder i resten av världen sällan semester i juli, som ju är vanligast i Sverige. Alltså har vi ungefär lika mycket att göra som vanligt, men
det tar längre tid att ta sig till/från jobbet, och det är huvudsakligen SJs tabeller som är orsaken till det. Men månads-"kvittot" är lika dyrt som vanligt.

/F

Eva Britt Karlsson wrote:

Men skärpning!
Inte är SJ:s sommartidtabeller till för att SJ:s personal _ska trivas_. Det handlar givetvis om att även SJ:s personal ska kunna få semester enligt lagen.
När det gäller företag där man inte stänger under semestern utan verksamheten måste fortgå, dock på lågfart, så måste det bli så här. All personal som arbetar på tågen, lokförare och konduktörer, måste ju också kunna få ut sin semester under sommaren! Och för att de ska kunna det måste givetvis en del strykningar i tidtabellerna göras.
När jag arbetade inom sjukvården så var det likadant. För att alla vi som arbetade skulle kunna få vår semester under perioden maj till och med september (som semesterlagen stipulerar) så var vi tvungna att stänga en del avdelningar på sjukhuset, och på andra körde vi på lågfart. D v s så få sängplaster som möjligt, men ändå öppet så vi kunde ta hand om de akut sjuka.

Det fins visst pendlare som tar semester under denna tid. Själv går jag på torsdag och kommer tillbaka den 4 augusti. Har flera pendlarvänner som redan börjat sin semester. Och andra som tar i augusti. Titta i tågen - det började minska på folk redan en vecka före skolavslutningen. I vart fall på de tåg jag åker med.

Så gnäll inte på att SJ:s personal måste ha semester. Verkligheten ser ut så här: enligt lagen måste arbetsgivaren ordna semester till sin personal under tiden maj t o m september.

Men för övrigt så visst, det ser lite glest ut i tabellerna. Det blir lite jobbigt under sommaren, men det får vi väl stå ut med. Det handlar ju bara om sommaren. Vi bör istället lägga våra krafter på att klaga på de tidtabeller som finns under resten av året.

Visst blev jag själv oerhört besviken när jag insåg att några av mina "favoriter" inte går under sommaren. Hoppas bara på att de återkommer i nästa tidtabell.

Eva Britt Karlsson