[uppsalapendeln] Re: VB: Re: Första dagen - nya tidtabellen

  • From: "Eva Britt Karlsson" <evabritt.karlsson@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "Fredrick Beste" <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>,uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 17 Jun 2003 12:25:51 +0200

Men skärpning!
Inte är SJ:s sommartidtabeller till för att SJ:s personal _ska trivas_.
Det  handlar givetvis om att även SJ:s personal ska kunna få
semester enligt lagen.
När det  gäller företag där man inte stänger under semestern utan
verksamheten måste fortgå, dock på lågfart, så måste det bli så här.
All personal som arbetar på tågen, lokförare och konduktörer, måste
ju också kunna få ut sin semester under sommaren! Och för att de
ska kunna det måste  givetvis en del strykningar i tidtabellerna
göras.
När jag arbetade inom sjukvården så var det likadant. För att alla vi
som arbetade  skulle kunna få  vår semester under perioden maj
till och med september (som semesterlagen stipulerar) så var vi
tvungna att stänga en del avdelningar på sjukhuset, och på andra
körde vi på lågfart. D v s så få sängplaster som möjligt, men ändå
öppet så vi kunde ta hand om de akut sjuka.

Det fins visst pendlare som tar semester under denna tid. Själv går
jag på torsdag och kommer tillbaka den 4 augusti. Har flera
pendlarvänner  som redan börjat sin semester. Och andra som tar i
augusti. Titta i tågen - det började minska på folk redan en vecka
före skolavslutningen. I vart fall på de tåg jag åker med.

Så gnäll inte på att SJ:s personal måste ha semester. Verkligheten
ser ut så här: enligt lagen måste arbetsgivaren ordna semester till
sin  personal under tiden maj t o m september.

Men för övrigt så visst, det ser lite glest ut i tabellerna. Det blir lite
jobbigt under sommaren, men det får vi väl stå ut med. Det handlar
ju bara om sommaren. Vi bör istället lägga våra krafter på att klaga
på de tidtabeller som finns under resten av året.

Visst blev jag själv oerhört besviken när jag insåg att  några av mina
"favoriter" inte går under sommaren. Hoppas bara på att de
återkommer  i nästa tidtabell.

Eva Britt Karlsson